درباره وبلاگ


پرشین گروپ ، برگزار کننده تورهای تفریحی و گردشگری در ترکیه
آخرین مطالب
پيوندها
  • بلکس آپ
  • برترین ها
  • بیتوته
  • اسپرت اریو
  • اپشن اریو z300
  • کادو تولد
  • همسریابی
  • درگاه پرداخت

  • تبادل لینک هوشمند

    برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان پرشین گروپ ، برگزار کننده تورهای تفریحی و گردشگری در ترکیه و آدرس persiangroup1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
مجله گردشگری پرشین
برگزارکننده جشن ها و گردهمایی های ایرانیان در ترکیه متخصص در برپایی دیسکوهای هفتگی در سراسر ترکیه تور کاپادوکیا ( اورگوپ ، گورمه ، بالن سواری ، سافاری) پکیج فول




نتیجه تصویری برای آنتالیا

 

اگر میخواین تو تابستون به ترکیه سفر کنین این مژده رو بهتون میدم که بیشتر از فصلهای دیگه سال میتونین از جاذبه های گردشگری ترکیه لذت ببرین . با انتخاب تور استانبول تابستان و یا تور آنتالیا تابستان و یا سایر شهرهای توریستی این کشور ، میتونین از تفریحات متنوع اونها در تابستون لذت ببرین و ساعتها در ساحل و یا پارک های آبی ترکیه ، آبتنی و بازی کنید

 



پنج شنبه 12 ارديبهشت 1398برچسب:گردشگری,ترکیه,مسافرت,تور,توریسم,کنسرت,استانبول,آلانیا,, :: 12:47 ::  نويسنده : یوناتان

نتیجه تصویری برای آنتالیا

 

سفر به آنتالیا

آنتالیا (Antalya)، بزرگترین اقامتگاه دریایی و بین‌المللی ترکیه محسوب می‌شود و بر روی تخته سنگی بزرگ در بخش جنوبی شبه جزیره آناتولی واقع شده است. مهمترین شهرهای آنتالیا عبارتند از: لارا، کِمر، بِلک، آلانیا و سیده. با قرار گرفتن لوکس‌ترین هتل‌ها و بسیاری از اقامتگاه‌های 5 ستاره تازه تاسیس و برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌های بسیاری از جمله فستیوال فیلم ....



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 12 ارديبهشت 1398برچسب:گردشگری,ترکیه,مسافرت,تور,توریسم,کنسرت,استانبول,آلانیا,, :: 12:41 ::  نويسنده : یوناتان

تفریحاتی که در سفر به استانبول نباید از دست دهید

 

ستانبول، این شهر تاریخی و ساحلی و خوش آب و هوای ترکیه، آن قدر جاذبه ها و امکانات گردشگری فراهم کرده، که این روزها نام آن را بیشتر از نام پایتخت ترکیه می شنویم.  مراکز خرید، هتل ها، اماکن دیدنی و رستوران های رنگارنگی در این شهر وجود دارند که میزبان میلیون ها توریست در سال هستند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 5 ارديبهشت 1398برچسب:گردشگری,ترکیه,مسافرت,تور,توریسم,کنسرت,استانبول,آلانیا,, :: 14:45 ::  نويسنده : یوناتان

مسجد سلطان احمد

 

استانبول یکی از شهر های زیبا و توریست پذیر کشور ترکیه است که جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی را برای عرضه به گردشگران در خود جای داده است. مسجد های تاریخی زیبا و معروف یکی از این جاذبه ها می باشند که در میان آن ها می توان به مسجد سلطان احمد استانبول نمود. این مسجد که به دلیل بیش از ۲۰ هزار کاشی آبی رنگ زیبای ساخته شده در شهر ایزنیک با بیش از ۵۰ طرح متفاوت از گل لاله که در تزئین دیوار های داخلی آن به کار رفته است به مسجد آبی در میان مردم و گردشگران شهرت یافته است. ساخت این بنا در دوره حکومت سلطان احمد در بین سال های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ میلادی به مدت ۷ سال طول کشیده است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 2 ارديبهشت 1398برچسب:گردشگری,ترکیه,مسافرت,تور,توریسم,کنسرت,استانبول,آلانیا,, :: 12:41 ::  نويسنده : یوناتان

 

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ترکیه را می توان سواحل این کشور دانست.سواحل ترکیه بسیار مناسب می باشد و شما می توانید در کنار خانواده ی خود به گردش . تفریح در این سواحل بپردازید.ترکیه کشوری با چهار دریا که با نام رسمی آن جمهوری ترکیه است سرزمینی اوراسیایی که قسمت بزرگی از آن یعنی آسیای کوچک یا آناتولی در منطقه خاورمیانه و جنوب غرب آسیا قرار دارد و علاوه براین قسمت کوچکی که تراکیه نامیده می شود در در جنوب شرق اروپا در منطقه بالکان است. در ادامه با وبسایت پرشین گروپ همراه باشید.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 2 ارديبهشت 1398برچسب:گردشگری,ترکیه,مسافرت,تور,توریسم,کنسرت,استانبول,آلانیا,, :: 12:34 ::  نويسنده : یوناتان

Image result for marmaris

 

سلام 
من خیلی نمی خواهم به مقدمات بپردازم و مستقیم سراغ اصل مطلب می روم  و از شروع مسافرت می گویم و فقط توضیحاتی بسیار کم درباره قبل از مسافرت خواهم داد . من در آخر آذر ماه به محض باز شدن سفرهای عید مارماریس به پرشین گروپ  مراجعه کرده و با توجه به امتیاز هتل هایی که تورها ارائه می دادند سعی کرده بهترین هتل را انتخاب کنم و با تماس با آژانس برسام سیر ارائه دهنده تور رزرو را برای خودم و همسرم  و دو فرزندم که یکی 10 ساله ...


ادامه مطلب ...


Image result for istanbul

دوستان عزیز پرشین گروپ سلام 
پیش از هر چیز بهتون تبریک میگم برای انتخاب استانبول به عنوان مقصد سفرتون . استانبول یکی ازقشنگ ترین شهرهای دنیاست که تقریبا هیچ موقع از سال خالی از توریست نیست . 
من اولین باره سفر نامه مینویسم و سفرنامه ی من یک فرقی با سایر سفرنامه ها داره و اون هم اینه که ما همه جای استانبول رو پیاده گشتیم .



ادامه مطلب ...


Image result for ‫استانبول‬‎

از پنجره‌ی هواپیما می‌بینم که شهر مدام کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

شهری که یک تکه از قلبم پیشش ماند.

خداحافظ استانبول

بازهم خواهم آمد.

 

 



ادامه مطلب ...


Related image

از سفر که 6 ماه می گذرد دل ما هم شروع به بی قراری می کند برای سفر بعد....

وقتش است...

بجنب...یک مقصد انتخاب کن و تمام !

خیال می‌کنم

در آب‌های جهان قایقی است...



ادامه مطلب ...


شهر باکو، پایتخت آذربایجان، یکی از جدیدترین و دوست داشتنی‌ترین مقاصد گردشگری در حال شلوغ شدن در جهان است که می‌توان آن را ترکیبی هیجان انگیز از پیشرفت نفت-محور و فرهنگ‌های باستانی آسیایی دانست. شهر باکو ترکیبی بی نقص از قدیم و جدید است با آسمانخراش‌های آینده نگرانه که در برابر معماری باستانی مساجد محلی و دیگر بنا‌های مشهور شهر قرار گرفته اند.

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان



ادامه مطلب ...


ارزان‌ترین کشور‌ها برای سفر نوروزی

 

در این مقاله سعی شده مسافرت خارجی را از منظر هزینه نگاه کنیم و فهرستی از کشور‌ها به شما ارائه دهیم که بتوانید با هزینه‌ای مناسب یک تعطیلات نوروزی رویایی در آن کشور داشته باشید.
 


ادامه مطلب ...


از آنجای یکه مجله پرشین گروپ تمام جاذبه های ترکیه را به شما معرفی می کند، پس به سراغ یکی از شهرهای کوچک اما جذاب ترکیه در کنار سواحل اژه ای آمده ایم. همگی شاید شهرهایی مانند بدروم، کوش آداسی، آنتالیا و … را بشناسیم اما کمی آن طرف تر آیوالیک ترکیه هنوز با حال و هوای درختان زیتون خود آرام نشسته و کشف نشده است. در بین استان های کشور ترکیه، فقط دو استان وجود دارد که از شمال به دریای مرمره و از غرب به دریای اژه راه دارد. این ‏دو استان به نام های ‏Balıkesir‏ و ‏Çanakkale ‏ در شمال غربی ترکیه قرار دارند که یکی از پرطرفدارترین شهرهای توریستی ترکیه با حال و هوایی بسیار متفاوت به نام آیوالیک ترکیه در آن قرار دارد. با تمام جذابیت های شهر آیوالیک ترکیه آشنا خواهید شد. از جاذبه های آن برایتان خواهیم گفت و شما را با طبیعت زیبای آن آشنا می کنیم.

آیوالیک ترکیه


ادامه مطلب ...


با توجه به هشدار‌هایی که سازمان هواشناسی در روز‌های گذشته نسبت به بارش‌های سنگین در قسمت غربی کشور داده بود، در ویدئو و عکس‌های زیر شاهد آب گرفتگی و سیلاب در خرم آباد هستیم.
 


ادامه مطلب ...


روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده به‌در از جمله روز‌هایی است که حکایت‌ها و روایت‌های فراوانی درباره آن گفته شده و جالب آنکه متداول‌ترین حکایت درباره این روز، نادرست ترینِ این تعبیرهاست و سیزدهمین روز نوروز، روزی مقدس نزد ایرانیان باستان بوده‌است.
 


ادامه مطلب ...


یوگا ورزشی جسمی و روانی (فکری) می‌ باشد که در شبه قاره هند و توسط هندوها به وجود آمده ‌است. این ورزش نه تنها برای بزرگسالان، بلکه برای کودکان نیز مفید است. یوگا کودکان را فعال نگه می دارد، به اندام آنها تعادل می دهد و ذهن و روح شان را متمرکز می کند.

 



ادامه مطلب ...


درست است که به قول قدیمی‌ها هیچ جای دنیا خانه خود آدم نمی‌شود، اما انسان‌ها عادت دارند هر از گاهی برای تغییر روحیه و تفریح، خانه و کاشانه‌شان را مدتی رها کنند و مسافرت بروند. انصافاً هم باید گفت مسافرت نه‌تنها روحیه را بهبود می‌بخشد بلکه تجربه‌های زیادی را نیز به‌دنبال دارد. به همین دلیل نیز هست که می‌گویند اگر می‌خواهید کسی را حسابی بشناسید، با او به مسافرت بروید.



ادامه مطلب ...


برج گالاتا

 

استانبول روزگاری پایتخت امپراتوری روم شرقی و پس از آن امپراتوری عثمانی بود و همین موضوع باعث شده تا بناها و بقایای تاریخی متعددی در گوشه و کنار این شهر زیبا باقی مانده باشند. استانبول مقصد گردشگری بسیار محبوبی است ....



ادامه مطلب ...


برج گالاتا در استانبول

 

شهر سرزنده استانبول برای بسیاری از آدمها پر از خاطره است و با لبخند و برقی در نگاهشان از آن یاد می کنند. در کوچه پس کوچه های این شهر می توانید به مکان های فوق العاده ای برسید، مکان ها و بناهایی ...



ادامه مطلب ...


برج دختر

 

نخستین استفاده از این محل برای ساخت برج به قرن پنجم میلادی باز می گردد که حاکم یونانی منطقه به منظور کنترل کشتی هایی که از تنگه بسفر عبور می کردند و جمع آوری ....



ادامه مطلب ...


اسکندر کباب خوب کجای استانبول بخوریم

 

خوب باید بگم که تشخیص اسکندرکباب خوب خیلی سخته و خود ترک ها هم در تشخیص اون عاجزن و نمی تونن تا قبل از خوردن تشحیص بدن که اسکندر کباب خوب بوده یا نه

ولی یکی از ساده ترین و معمول ترین راه ها برای تشخیص ...



ادامه مطلب ...


تاریخچه کیز کولسی استانبول

کلا در مورد این بنای تاریخی افسانه های زیادی هست ولی کدوم یکی درسته هنوز معلوم نیست

اما در کل کیز کولسی دارای پیشینه تاریخی زیادی هست

و در دوران روم امپراتوری روم باستان از این جزیره به عنوان گمرک

و نقطه کنترل بازرگانی و برج فانوس دریایی استفاده میشده

کیز کولسی استانبول

 



ادامه مطلب ...


شهر باکو، پایتخت آذربایجان، یکی از جدیدترین و دوست داشتنی‌ترین مقاصد گردشگری در حال شلوغ شدن در جهان است که می‌توان آن را ترکیبی هیجان انگیز از پیشرفت نفت-محور و فرهنگ‌های باستانی آسیایی دانست. شهر باکو ترکیبی بی نقص از قدیم و جدید است با آسمانخراش‌های آینده نگرانه که در برابر معماری باستانی مساجد محلی و دیگر بنا‌های مشهور شهر قرار گرفته اند.

۱۰ دلیل برای سفر به باکو، پایتخت زیبای آذربایجان

 



ادامه مطلب ...


 

تور آنتالیا همیشه طرفدار دارد. سفرهای ترکیه این روزها بیشتر از قبل طرفدار دارد و کسانی که مایل به سفر هستند از هر تیپ افرادی که باشند متأهل یا مجرد، جوان یا مسن از این تورها لذت می‌برند. فرقی نمیکند....



ادامه مطلب ...


ای اینترنت بر روی پاشنه وب‌سایت‌ها می‌چرخد و هر روز تجارت‌های بیشتری را شاهد هستیم که به سمت آنلاین شدن پیش می‌روند، به‌عبارت دیگر بدون داشتن یک وب‌سایت نمی‌شود در دنیای دیجیتال حرفی برای گفتن داشت. این موارد باعث شده تا نقش‌ طراحی وب‌سایت اهمیت بیشتری در موفقیت یا شکست تجارت‌های آنلاین داشته باشد.

از کدام رنگ‌ها برای طراحی صفحه‌های وب باید برحذر باشیم

وقتی صحبت از طراحی وب‌سایت به میان می‌آید منظور رعایت اصول مختلفی است که به دو گروه اصلی تجربه کاربری (UX) و رابط کابری (UI) تقسیم‌بندی می‌شوند این دو مورد هرکدام ظرافت‌های خاص خود را دارند و تا دلتان بخوهد برای طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری، کتاب و مستندات آموزشی وجود دارد. اما چیزی که در این بین کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد رنگ‌هایی است که در طراحی وب‌سایت استفاده می‌کنیم.

همان‌گونه که اشاره کردیم وب‌سایت در‌واقع ویترین تجاری و کار شرکت‌ شما یا مشتری که برای او وب‌سایت طراحی می‌کنید است و باید از بهترین و مناسب‌ترین رنگ‌ها برای رنگ و لعاب بیشتر این ویترین مجازی کمک بگیرید. رنگ‌هایی نیز هستند که ممکن است زیبایی خاصی داشته باشند اما استفاده آنها در فضای وب‌سایت اصلاً کار جالبی نیست و نه تنها صفحه‌ای که طراحی کرده‌اید را نازیبا می‌کند بلکه مطالعه متن‌های این صفحه نیز برای مخاطب دشوار خواهد بود. به همین منظور در ادامه قصد داریم با هم ببینیم در طراحی صفحه‌های وب‌ از کدام رنگ‌ها باید برحذر باشیم. برای اینکه رنگ‌های صفحه‌ای که طراحی می‌کنید جذابیت خود را از دست ندهند پیشنهاد‌هایی نیز خواهیم داشت تا با استفاده کمتر از رنگ‌هایی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، صفحه‌های وب‌سایت شما در جذاب‌ترین حالت ممکن قرار بگیرند.

رنگ‌های نئون

از کدام رنگ‌ها برای طراحی صفحه‌های وب باید برحذر باشیم

به احتمال زیاد شما هم با ما هم عقیده هستید که رنگ‌های نئون جذابیت خاصی دارند و در میان سایر رنگ‌ها جلوه بیشتری پیدا می‌کنند، استفاده از این رنگ‌ها در طراحی وب‌سایت نیز ظاهر آن را رزق و برق بیشتری می‌بخشد. اما از آنجایی که این رنگ‌ها بیش از حد براق هستند چشم را اذیت می‌کنند و اگر از رنگ‌های نئون در طراحی وب‌سایت زیاده‌روی کنید خواندن مطالب برای مخاطب دشوار خواهد بود.

این رنگ‌ها روشنایی زیادی دارند و اگر در کنار رنگ‌های نئون از طیف رنگ روشن یا مشکی استفاده کنید، مطالعه چنین متنی چشم خواننده را خسته می‌کند. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم اگر اصرار به استفاده از متن‌هایی با رنگ نئون دارید حتماً پشت‌زمینه این متن‌ها را رنگی غیر از سفید یا مشکی انتخاب کنید. برای متن‌های طولانی نیز بهتر است دور رنگ‌های نئون را خط بکشید چرا که چشم مخاطب طاقت خواندن یک متن طولانی با رنگ نئون را ندارد.

پیشنهاد می‌کنیم زرق و برق رنگ‌های نئون را تا می‌توانید کاهش دهید تا این رنگ‌ها به‌اصلاح‌ مات‌تر شود، تجربه نشان داده استفاده از رنگ نئون در طراحی وب‌سایت اشکالی ندارد به این شرط که این رنگ با سایر رنگ‌ها مانند صورتی، زرد یا سبز ترکیب شود و در قسمت‌های بسیار کمی از وب‌سایت شاهد رنگ نئون باشیم. زیاده‌روی در رنگ نئون برای طراحی ، ظاهر نهایی وب‌سایت را از چشم می‌اندازد و مخاطب کمتری جذب خواهید کرد.

ترکیب رنگ‌های پررنگ

استفاده از رنگ‌های پررنگ در کنار هم در طراحی صفحه‌های وب‌سایت بیش از اندازه جلب توجه می‌کند و خواندن متن‌هایی که رنگ آنها بیش از حد پررنگ باشد نیز بسیار دشوار و خسته‌کننده است. چنین متن‌هایی مبهم به‌نظر می‌رسند و ممکن است در تبلیغات اینترنتی یا محیطی گزینه خوبی باشند اما برای طراحی صفحه‌وب سایت اصلاً توصیه نمی‌شوند.

به این ترتیب وقتی چند رنگ پررنگ را می‌خواهید در طراحی خود به خدمت بگیرید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این رنگ‌ها را در کنار هم قرار دهید و وضعیت نمایش آنها را به لحاظ زیباشناختی و همچنین خوانا واضح بودن در متن امتحان کنید. در میان تمام طیف‌های رنگی که وجود دارد، قرار دادن رنگ قرمز و سبز در کنار هم یکی از بزرگترین اشتبا‌ه‌ها در طراحی صفحه‌های وب است.

با این حساب پیشنهاد می‌کنیم ترجیحاً تا جایی که ممکن است از رنگ‌های پررنگ در کنار هم استفاده نکنید و اگر چاره‌ای ندارید و باید حتماً این رنگ‌ها را در طراحی خود به‌خدمت بگیرید بهتر است این رنگ‌ها را با رنگی دیگر که داری طیف خنثی باشد از هم تفکیک نمایید.

ترکیب رنگ روشن روی رنگ روشن

از کدام رنگ‌ها برای طراحی صفحه‌های وب باید برحذر باشیم

طراحان زیادی را سراغ داریم که در وب‌سایت‌ها یک رنگ روشن را روی رنگ روشن دیگری قرار می‌‌دهند. این ترکیب ممکن است برای بعضی از قسمت‌های یک وب سایت گزینه خوبی باشد اما در مجموع پیشنهاد می‌کنیم هرگز سراغ چنین ترکیبی نروید. یک متنی که با رنگ روشن روی پس‌زمینه‌ای روشن‌ قرار گرفته است به راحتی قابل خواندن نیست.

به این ترتیب بهتر است یک تصویر رنگارنگ را به‌عنوان پس زمینه انتخاب کنید که طیف این رنگ‌ها ترجیحاً تیره باشد و متن‌ها را با رنگ روشن روی این تصویر قرار دهید، یا اینکه یک کادر رنگی را برای متن انتخاب کنید و این کادر را روی تصویری که پس‌زمینه آن روشن است قرار دهید تا متنی طیف رنگ متنی که نوشته‌اید با پس‌زمینه تفاوت داشته باشد.

استفاده از رنگ‌های رنگین‌کمان

از کدام رنگ‌ها برای طراحی صفحه‌های وب باید برحذر باشیم

حتماً در گشت و گذاری که در اینترنت دارید چشم‌تان به متن‌هایی افتاده که روی تصاویری با رنگ‌های رنگین‌کمان درج شده‌اند. کاملاً مشخص است چنین متن‌هایی را نمی‌توان به‌راحتی مطالعه کرد. پس‌زمینه رنگارنگ که تعداد رنگ‌های زیادی دارد تأثیر رنگی که برای متن انتخاب کرده‌اید را از بین می‌برد و ممکن است در نگاه اول چنین تصویری نظر مخاطب را جلب کند اما وقتی که کاربر در خواندن این متن با مشکل روبرو شد، با این وب‌سایت تعامل برقرار نمی‌کند و صفحه‌ای که برای طراحی آن زحمت زیادی کشیده‌اید را می‌بندد.

با این حساب پیشنهاد می‌کنیم اگر به استفاده از طیف‌های مختلف رنگ در کنار هم علاقه دارید به جای اینکه این رنگ‌ها را همانند رنگین‌کمان در فاصله‌های بسیار نزدیک در کنار هم قرار دهید، رنگ‌ها را در کادرهایی با ابعاد بزرگ کنار هم بچینید و تصویری زیبا ایجاد کنید که متن نیز در این تصویر خوانایی خوبی داشته باشد.

استفاده از رنگ تیره روی تیره

همان‌‌گونه که در خصوص رنگ روشن توضیح دادیم، طیف رنگ تیره نیز نباید روی رنگی تیره با همان طیف قرار بگیرد. در نتیجه اگر می‌خواهید چندین رنگ تیره را روی هم قرار دهید سعی کنید اینکار در یک کادر بزرگ انجام شود و رنگ مورد نظر شما از روشن‌ترین طیفی که صلاح می‌دانید به طیف‌تیره‌تر گرایش پیدا کند.

تاجایی که می‌توانید از رنگ مشکی‌سیر دوری کنید

از کدام رنگ‌ها برای طراحی صفحه‌های وب باید برحذر باشیم

رنگ‌مشکی‌سیر یا مشکلی پرکلاغی که تیره‌ترین طیف این رنگ است و در دنیای طراحی دیجیتال با کد 000000# شناخته می‌شود از آن دسته رنگ‌هایی است که جذابیت زیادی دارد اما این رنگ تحت تأثیر سایر رنگ‌ها قرار می‌گیرد و رنگ اصلی خود را از دست می‌دهد. برای روشن‌تر شدن این موضوع اجازه دهید مثالی در دنیای واقعی بزنیم. همان‌طور که حتماً شما هم دیده‌اید رنگ پرهای کلاغ کاملاً مشکی است اما وقتی به پرهای کلاغ نگاه می‌کنیم طیفی از رنگ آبی یا بنفش را هم در پرهای این پرنده می‌بینیم.

به همین دلیل در طراحی وب‌سایت نیز بهتر است از رنگ مشکی‌سیر دوری کنید و اگر اصرار به استفاده از این رنگ دارید، از ترکیبی از طیف‌های مختلف رنگ مشکلی در صفحه‌ مورد نظر خود کمک بگیرید. برای نمونه پس‌زمینه را مشکی انتخاب کنید و سایر قسمت‌ها را با رنگ‌های خاکستری و دیگر طیف‌ها روشن‌تر رنگ مشکی طراحی نمایید.

سخن‌پایانی

اگر از ابتدای این مطلب با ما همراه بوده باشید حتماً متوجه شده‌اید که هدف اصلی از توضیحاتی که دادیم ارتقا میزان خوانابودن مطالب وب‌سایت است. با این حساب هر صفحه‌ای که طراحی می‌کنید ابتدا به خوانا بودن نوشته‌های این صفحه و ترکیب رنگ‌هایی که برای متن و پس‌زمینه انتخاب کرده‌اید دقت نمایید. به شما قول میدهیم رعایت این نکته‌ها باعث خواناتر شدن مطالب و افزایش بازدید صفحه‌های وب‌سایت خواهد شد.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم دستی در طراحی دارید و نکته‌های مفید در این زمینه به نظر شما می‌رسد، در قسمت نظرات این نکته‌ها را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.



دو شنبه 27 اسفند 1397برچسب:علم,کهکشان,فضا,سیاه چاله,کرم چاله,ماده تاریک,بشقاب پرنده, :: 11:46 ::  نويسنده : یوناتان

ن فناوری با‌عرضه محصولات جدید و دستاوردهای پیشرفته مدعی هستند این فناوری‌ها آزادی بیشتر را برای انسان‌ها به‌دنبال دارند اما فناوری‌ها به اندازه‌ای توسعه‌یافته‌اند که در تمامی جوانب زندگی انسان‌ نفوذ پیدا کرده‌اند. این امر به‌خودی خود هیچ اشکالی ندارد و انصافاً هم باید گفت فناوری‌های جدید کمک‌های زیادی به انسان‌‌ها داشته‌اند اما این سکه روی دیگری نیز دارد و دسترسی سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به این فناوری‌ها باعث شده تا انسان‌ها به انواع مختلف زیرنظر گرفته شوند و حقوق آنها به صورت کاملاً نامحسوس زیرپا گذاشته شود.

فناوری‌های پیشرفته قرار است یار انسان باشند یا دشمن او

انصافاً این نکته را نیز باید در نظر داشت فناوری‌های جدید کمک‌های زیادی به سازمان‌های امنیتی برای دستگیری مجرمین و جلوگیری از اتفاق جرم داشته‌اند اما مرز میان کمکی که فناوری‌های جدید به انسان‌ها می‌کنند و نظارت‌هایی که شرکت‌های و سازمان‌ها به لطف این فناوری‌ها بر روی انسان‌ها انجام می‌‌دهند بسیار باریک است.

برای نمونه می‌توان به فناوری تشخیص چهره اشاره کرد. این فناوری این‌روزها به اندازه‌ای پیشرفت داشته که حتی از آن برای باز کردن قفل گوشی‌های گران‌قیمت نیز استفاده می‌شود. چنین چیزی به این معناست که فناوری تشخیص چهره به بلوغی رسیده که می‌توان روی آن برای تشخیص دقیق انسان‌ها از یکدیگر حساب باز کرد. سازمان‌ها با کمک چنین فناوری می‌توانند چهره یک فرد خاص را در میان انبوهی از جمعیت تشخیص دهند. با این حساب در شهرهایی که چنین فناوری‌هایی مستقر شده باشد دیگر هیچ فردی در امان نیست و هر کجا که برود چهره او از جانب سیستم‌های بسیار هوشمند تشخیص چهره، شناسایی و رصد می‌شود.

فناوری‌های پیشرفته قرار است یار انسان باشند یا دشمن او

به لحاظ نظری این فناوری بسیار کارآمد به‌نظر می‌رسد و می‌توان روی دستگیر کردن مجرمین با چنین دستاوردی حساب باز کرد اما همین فناوری در شهرهای بزرگی مانند لندن که هزاران دوربین در تمامی قسمت‌های شهر نصب شده دردسرهای خاصی دارد و آزادی عمل شهروندان را زیر سؤال برده است. پهپادها نیز یکی دیگر از همین فناوری‌ها هستند که همانند چاقوی دولبه عمل می‌کنند از یک طرف فاید‌های زیادی به جوامع انسانی می‌رسانند و از طرف دیگر هر لحظه امکان دارد یک پهپاد بسیار پیشرفته زندگی شخصی انسان‌ها را زیر نظر داشته باشد.

گوشی‌های هوشمند نیز یکی دیگر از نماد‌‌های بارز تکنولوژی هستند که در کنار فایده‌های بسیار زیاد، عیب‌هایی نیز دارند. فایده‌های گوشی‌های هوشمند را شما بهتر از ما می‌دانید و نیازی نیست به آنها اشاره کنیم اما ضررهای این گوشی‌ها در بیشتر مواقع از دید پنهان می‌ماند. برای نمونه می‌توان به پرونده‌ای در یکی از دادگاه‌های آمریکا اشاره کرد که پلیس با استفاده از اطلاعاتی که از گوشی هوشمند مظنون بدست آورده بود در یک بازه زمانی توانست مسیرهایی که مظنون به آن رفت و آمد داشته است را مشخص کند.

چنینی چیزی به این معناست که بزرگان فناوری و سازمان‌های امنیتی به راحتی می‌توانند مسیرهایی که کاربران گوشی‌های هوشمند در طول روز به آن رفت و آمد دارند را زیر نظر بگیرند. بدون شک دسترسی به چنین اطلاعاتی در چند دهه گذشته برای سازمان‌های بزرگ خواب و رؤیا بود اما این روزها یک گوشی هوشمند معمولی حجم زیادی از اطلاعات زندگی شخصی کاربران را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.

جالب است بدانید چنین اطلاعاتی نه‌تنها برای سازمان‌های امنیتی ارزش دارد، بلکه برای مصارف تجاری نیز می‌توان از این اطلاعات کمک گرفت. برای نمونه فرض کنید به الگوی تردد اهالی یک محله دسترسی داشته باشید و بدانید این افراد هر روز از چه مسیرهایی تردد می‌کنند. از طرف دیگر خریدهای این افراد را نیز می‌توان با بازدیدهایی که از فروشگاه‌های آنلاین دارند زیر نظر گرفت و تشخیص داد هر شخصی علاقه به خرید چه محصولاتی دارد. با در اختیار داشتن اطلاعات مسیر تردد فرد و محصولاتی که به خرید آنها علاقه دارد می‌توان یک کمپین تبلیغاتی در محله‌ای که به آن اشاره کردیم راه‌اندازی کرد. در این کمپین، تبلیغات محیطی را با کالاهایی که یک فرد به خرید آنها علاقه دارد در مسیری که هر روز تردد می‌کند قرار می‌دهیم تا چشم‌ او روزانه به این تبلیغات بیافتد و انگیزه بیشتری برای خرید پیدا کند.

فناوری‌های پیشرفته قرار است یار انسان باشند یا دشمن او

برای روشن‌تر شدن این مطلب اجازه دهید به نمونه‌ای جالب اشاره کنیم، حدود ۱۰ سال پیش مدیران ارشد فروشگاه تارگت (Target)، که یک فروشگاه زنجیره‌ای بسیار بزرگ در آمریکا است به این فکر می‌افتند تا مشتریانی که باردار هستند را شناسایی و حتی ماهی که باردار شده‌اند را تشخیص دهند تا از این طریق برای این مشتریان در بازه‌های زمانی مشخص تبلیغاتی با محوریت سیسمونی و لوازم مورد نیاز مادر و نوزاد ارسال کنند. کاملاً مشخص است هیچکدام از مشتریان فروشگاه تارگت حاضر نبودند اطلاعات بارداری خود را با یک فروشگاه در میان بگذارند.

در نتیجه مدیران فروشگاه با توجه به خریدهایی که مشتریان زن این فروشگاه انجام می‌دادند به الگوی مشخصی از احتمال بارداری آنها دست پیدا کردند و با ترتیب دادن یک کمپین تبلیغاتی برای این مشتریان در بازه‌های زمانی که انتظار می‌رفت زمان زایمان آنها نزدیک است تبلیغات مخصوص سیسمونی نوزاد، پوشک بچه و سایر لوازم مورد نیاز نوزاد ارسال کردند.

تجربه نشان داده است سازمان‌ها همیشه در زمینه فناوری‌های پیشرفته چندین گام جلوتر از مردم هستند و فناوری‌هایی را که این روزها شاهد هستیم، مدت‌های زیادی است که سازمان‌های بزرگ از آنها برای پیگیری اهداف خود استفاده می‌کردند. با این حساب این پرسش پیش می‌آید که آیا این فناوری‌ها واقعاً گره‌ای از کار انسان‌ها باز کرده‌اند یا اینکه به ابزاری تبدیل شده‌اند تا انسان‌ها دائم زیرنظر گرفته شوند و حریم شخصی آنها زیر پا گذاشته شود؟

به این پرسش نمی‌توان به سادگی پاسخ داد اما چیزی که کاملاً مشخص است این نکته است که سازمان‌های بزرگ، انسان‌ها را به حال خود رها نمی‌کنند، از طرف دیگر فناوری‌های پیشرفته نیز به‌اندازه‌ای در زندگی انسان‌ها نفوذ کرده‌اند که عملاً نمی‌توان این فناوری‌ها را کنار گذاشت. این امر باعث شده تا انسان‌ها از طرفی همیشه دنبال تکنولوژی‌های جدید باشند و از طرف دیگر دائم از نفوذ این تکنولوژی‌ها در زندگی شخصی خود گله‌ کنند. با این حساب از آنجایی که مطمئن هستیم سازمان‌های بزرگ دست از سر انسان‌ها بر نمی‌دارند، امیدواریم انسان‌ها به دانش و آگاهی برسند که بتوانند تا حد امکان حریم شخصی خودشان را از دسترس غیرمجاز سازمان‌های بزرگ دور نگه دارند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه مفید یا نظری در این زمینه دارید، ما و سایر کاربران را در قسمت نظرات در جریان این موارد قرار دهید.



دو شنبه 27 اسفند 1397برچسب:علم,کهکشان,فضا,سیاه چاله,کرم چاله,ماده تاریک,بشقاب پرنده, :: 11:46 ::  نويسنده : یوناتان

ماده تاریک، اسرارآمیزترین ماده در سرتاسر کائنات محسوب شده و گفته می‌شود کنترل همه کهکشان‌ها، ستاره‌ها و سیاره‌ها، در دستان آن قرار دارد. در این مطلب ۱۱ پرسش بی‌جوابی که درباره ماده تاریک وجود دارند را بررسی خواهیم کرد.

ماده تاریک و اسرار آن

در سال ۱۹۳۰، یک ستاره‌شناس سوئیسی با نام فریتس تسوئیکی (Fritz Zwicky) دریافت کهکشان‌های واقع در یک ابر خوشه بسیار دور، مشغول گردش به دور یکدیگر با سرعتی بیشتر از حد مورد انتظار هستند. در واقع سرعت گردش این کهکشان‌ها به دور یکدیگر، با در نظر گرفتن توده و جرم قابل مشاهده آن‌ها، بیشتر تلقی می‌شد. این موضوع سبب شد فریتس تسوئیکی فرضیه وجود یک ماده غیر قابل مشاهده را مطرح کند. ماده تاریک (Dark Matter) نامی است که در نهایت برای آن برگزیده شد. به عقیده وی، ماده‌ای ناشناس به وسیله اعمال گرانش روی کهکشان‌ها، سبب افزایش سرعت گردش آن‌ها می‌شود.

از آن زمان به بعد، مطالعات بیشتری صورت گرفت و مشخص شد این ماده اسرارآمیز در سرتاسر کیهان وجود دارد. طبق تحقیقات، فروانی ماده تاریک در مقایسه با ماده‌ای که اشیای عادی همچون ستاره‌ها، سیارات و حتی انسان‌ها را ساخته، شش برابر بیشتر است!

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

اگرچه دانشمندان به وجود ماده‌ای اسرارآمیز و بسیار پرحجم در سرتاسر کائنات پی برده و در موجودیت آن شکی ندارند، اما همچنان سوالات زیادی درباره آن در سرشان می‌چرخد، سوالاتی که متاسفانه هیچ پاسخی برای آن‌ها وجود ندارد! ماده سیاه با وجود در بر گرفتن کل کیهان و داشتن حجمی بیشتر از تمام مواد موجود در سرتاسر کائنات، هنوز اسرارآمیز و ناشناخته باقی مانده است!


ماده تاریک چیست؟

نکته بسیار عجیب درباره ماده تاریک این است که دانشمندان به وجود چنین ماده‌ای اعتراف کرده و در موجودیت آن شکی ندارند، اما نمی‌توانند چیستی و حقیقت آن را تشریح کنند! برخی دانشمندان حدس می‌زنند جرم گمشده در جهان، از ستاره‌های کم نور و سیاه چاله‌ها ایجاد شده است. البته بر اساس گفته‌های دان لینکن (Don Lincoln)، فیزیک‌دان آزمایشگاه Fermilab، طبق مشاهده‌های دقیق، ارتباط چندانی بین چنین اشیایی و ماده سیاه یافت نشده است.

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

در حال حاضر، تنها فرضیه پذیرفته شده درباره حقیقت ماده تاریک، تشکیل شدن آن از یک ذره فرضی با نام Weakly Interacting Massive Particle (ذره عظیم تعاملی ضعیف) است که به طور خلاصه، WIMP نامیده می‌شود. بر اساس توضیحات دان لینکن، این ذره شبیه به نوترون عمل می‌کند، با این تفاوت که در مقایسه با یک پروتون، بین ده تا صد برابر سنگین‌تر است. هر فرضیه جدید مطرح شده درباره ماده تاریک، سوالات بی‌پاسخ جدیدتری درباره آن ایجاد می‌کند!


آیا قادر به آشکار ساختن ماده سیاه هستیم؟

اگر ماده تاریک از ذرات WIMP ایجاد شده است، آن‌ها می‌بایست همه جا در اطراف ما، به صورت نامرئی و به سختی قابل تشخیص، وجود داشته باشند. پس چرا با وجود احاطه شدن توسط این ذرات، قادر به یافتنشان نیستیم؟ اگرچه WIMP با دیگر مواد متداول تعامل زیادی ندارد، اما همیشه می‌توان شانسی برای برخورد یک ذره انرژی تاریک با یک ذره عادی همچون پروتون یا الکترون حین سفر آن در طول فضای بی‌انتها، قائل شد.

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

دانشمندان به منظور مطالعه روی تعداد زیادی از ذرات عادی، در عمق زمین، آزمایش‌های بسیار زیادی انجام داده‌اند. در این آزمایش‌ها تلاش می‌شود به وسیله محافظت ذرات، از تداخل تابش جلوگیری شده و شرایط برخورد یک ذره ماده تاریک با یک ذره ماده عادی هچون پروتون یا الکترون شبیه‌سازی شود. مشکل اینجاست که بعد از چندین دهه تحقیق، هیچ کدام یک از ردیاب‌های طراحی شده دستاوردی نداشته اند. آخرین آزمایش درباره ماده تاریک به پروژه کشور چین با نام PandaX مربوط می‌شود که نتیجه آن نیز عدم کشف ماده WIMP بوده است.

بر اساس گفته‌های های-بو یو (Hai-Bo Yu)، فیزیک‌دان دانشگاه کالیفرنیا، به نظر می‌رسد ذرات تشکیل‌دهنده ماده سیاه، از ابعادی که دانشمندان برای یک WIMP قائل شده‌اند بسیار کوچک‌تر بوده یا ساختارشان به حدی پیچیده است که مطالعه روی آن‌ها را دشوار می‌کند.


آیا ماده تاریک از ذرات جزئی‌تر بیشتری ساخته شده است؟

هر سوال بی‌پاسخ مربوط به ماده تاریک، چندین سوال بی‌جواب دیگر را در دل دارد. به عنوان نمونه، آیا اصلا بررسی WIMP به تنهایی کار درستی است؟ شاید ماده سیاه همانند دیگر ماده‌های موجود در طبیعت، از چندین ذره کوچکتر ایجاد شده است و در واقع بیشتر از یک قسمت دارد. ماده‌های متداول از ذرات متفاوتی همچون پروتون و الکترون ایجاد شده‌اند. دانشمندان طی سال‌های اخیر، به وجود ذرات زیر اتمی دیگری در ماده همچون نوترون و پیون نیز پی برده‌اند.

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

اما دانشمندان درباره ساختار ماده تاریک، که ۸۵ درصد کل ماده‌های موجود در کائنات را تشکیل می‌دهد، تردید داشته و تصور می‌کنند ممکن است این ماده نیز دارای چندین ذره باشد. بر اساس گفته‌های آندری کتز (Andrey Katz)، فیزیک‌دان دانشگاه هاروارد، هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای مطرح کردن فرضیه ایجاد شدن ماده تاریک تنها از یک ذره، وجود ندارد.

به عقیده آندری کتز، ممکن است پروتون‌های ماده سیاه با الکترون‌های آن، در ساختاری کنار هم قرار داشته و اتم‌های منحصربه‌فرد این ماده را تشکیل بدهند. با توجه به متفاوت بودن ماده تاریک نسبت به ماده‌ای که همه می‌شناسیم، بدون شک ذرات زیر اتمی آن (در صورت وجود) خواصی منحصربه‌فرد دارند، اما در صورت حقیقی بودن این فرضیه، روی هم رفته، ساختار یکسانی در سرتاسر کیهان برقرار است، چرا که ماده تاریک نیز از ذرات کوچکی (اتم) تشکیل شده که خود آن‌ها، در بر دارنده ذرات کوچکتری (زیر اتمی) هستند. متاسفانه دانشمندان طی چند سال اخیر، موفق به تایید یا رد این فرضیه نشده‌اند.


آیا نیرو‌های تاریک وجود دارند؟

در کنار چندین ذره (احتمالی) تشکیل‌دهنده ماده تاریک، نظریه‌ای درباره وجود نیرو‌هایی شبیه به نیرو‌های درونی موجود در ماده عادی داخل ماده سیاه، مطرح شده است. برخی دانشمندان در جستجوی فوتون‌های تاریک هستند که احتمالا حقیقتی شبیه به فوتون‌های رد و بدل شده بین ذرات عادی دارند. این جابه‌جایی فوتون‌ها، نیروی الکترومغناطیسی را به وجود می‌آورد. تفاوت این فرآیند داخل ماده تاریک این است که نیروی حاصل از آن، فقط توسط ذره‌های تشکیل‌دهنده همین ماده احساس می‌شود.

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

دانشمندان ایتالیایی به منظور یافتن پاسخ این سوال، آزمایشی برای تاباندن پرتویی از الکترون و پاد ذره آن با نام پوزیترون داخل یک الماس را شروع کردند. اگر فوتون‌های تاریک وجود داشته باشند، جفت حاصل از الکترون و پوزیترون می‌تواند یکی از عجیب‌ترین ذره‌های منتقل‌کننده نیرو را از بین برده یا به وجود بیاورد! به این ترتیب، پنجره‌ای جدید به روی دانشمندان باز شده و از اسرار تازه‌ای پرده‌برداری خواهد شد.


آیا ماده تاریک از اکسیون ایجاد شده است؟

همراه با کاهش علاقه فیزیک‌دان‌ها به ذرات WIMP، ذرات فرضی جدید متعلق به ماده تاریک محبوبیت پیدا می‌کنند. یکی از ذرات فرضی که توجه فیزیک‌دان‌های زیادی را به خود جلب کرده است، اکسیون (Axion) محسوب می‌شود. برخلاف WIMP، یک اکسیون فوق‌العاده سبک بوده و حجم بسیار بسیار کمتری نسبت به پروتون دارد. طی چند سال اخیر، آزمایش‌هایی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اکسیون انجام شده است.

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

بر اساس شبیه‌سازی‌های کامپیوتری اخیر، احتمال شباهت اکسیون‌ها به اشیایی همانند ستاره‌ها افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل آن‌ها قادر هستند تشعشعاتی قابل کشف از خود ساطع کنند. این تشعشعات تقریبا به پدیده مرموز Fast-Radio Burst شباهت دارند. ذره اکسیون فاقد بار الکتریکی بوده و چرخشی ندارد.


خواص ماده تاریک چیست؟

ستاره شناسان، ماده تاریک را از طریق تعامل‌های گرانشی آن با ماده عادی کشف کردند، به همین دلیل آن‌ها، این نوع تعامل را اصلی‌ترین روش انرژی تاریک به منظور نمایش حضور خود در سرتاسر کائنات می‌دانند. اما در زمان تلاش برای فهم حقیقت و طبیعت واقعی ماده تاریک، دانشمندان به در بسته می‌رسند. بر اساس برخی نظریه‌ها، ذره‌های تشکیل‌دهنده این ماده، پاد ذره‌های خود نیز محسوب می‌شوند! به همین دلیل دو ذره انرژی تاریک در صورت ملاقات، یکدیگر را از بین می‌برند!

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

از سال ۲۰۱۱، یک آزمایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی با نام The Alpha Magnetic Spectrometer (AMS) آغاز شده تا بلکه دانشمندان به نشانه‌هایی درباره این فرضیه نابودی در اثر برخورد ذره‌های یکسان با یکدیگر برسند. از زمان آغاز تحقیق، تا امروز صد‌ها هزار رویداد مشاهده شده است. ستاره شناسان هنوز درباره ارتباط این اتفاق با ماده تاریک مطمئن نیستند، اما برای پی بردن به حقیقت ماده تاریک، آزمایش AMS را ادامه می‌دهند.


آیا ماده تاریک در همه کهکشان‌ها وجود دارد؟

با توجه به وزن بسیار بیشتر ماده تاریک در مقایسه با ماده عادی، گفته می‌شود این ماده، نیروی کنترل‌کننده کائنات بوده و مدیریت ساختار‌های بسیار بزرگ همچون کهکشان‌ها و خوشه‌های کهشکانی را عهده‌دار است. با توجه به نحوه کشف ماده تاریک که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، این موضوع عجیب نیست، مگر این که بدانید دانشمندان در سال ۲۰۱۸، کهکشانی با نام NGC ۱۰۵۲-DF۲ کشف کردند که به نظر می‌رسد تقریبا هیچ ماده تاریکی در آن وجود ندارد!

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

بر اساس گفته‌های پیتر وان داکم (Pieter van Dokkum) از دانشگاه ییل آمریکا، به نظر می‌رسد وجود ماده سیاه به منظور تشکیل شدن یک کهکشان ضروری نیست. در تابستان سال ۲۰۱۸، یک تیم تحقیقاتی بر اساس یک سری آنالیز نشان داد تیم پیتر وان داکم در اندازه‌گیری فاصله کهکشان NGC ۱۰۵۲-DF۲ دچار خطا شده است، به همین دلیل ماده قابل رویت آن، به مراتب کم نورتر و سبک‌تر از آن چه دانشمندان برای نخستین مرتبه رویت کردند، بوده است. پس در واقعیت بخش عظیمی از حجم این کهکشان را نیز ماده تاریک تشکیل می‌دهد.


از نتایج DAMA/LIBRA چه خبر؟

یکی از راز‌های حل نشده مربوط به ذرات فیزیکی، به نتایج معمایی و پیچیده آزمایش DAMA/LIBRA مربوط می‌شود. در این پروژه، یک ردیاب در اعماق یک معدن در کوه‌های گران ساسو ایتالیا واقع شده و با استفاده از آن درباره نوسانات دوره‌ای درون ذره‌های ماده تاریک مطالعاتی انجام می‌شود.

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

این نوسانات ممکن است با گردش زمین به دور خورشید و همزمان با پرواز ذرات از میان جریان کهکشانی ماده تاریک، که منظومه شمسی را احاطه کرده است، افزایش پیدا کند. این جربان، باد ماده تاریک نامیده می‌شود. از سال ۱۹۹۷، دانشمندان مدعی مشاهده سیگنال‌های مربوط به این باد از طریق ردیاب DAMA/LIBRA شده‌اند، هر چند هیچ آزمایش دیگری، چنین دستاوردی نداشته است.


آیا ماده تاریک دارای شارژ الکتریکی است؟

یک سیگنال از آغاز زمان، دانشمندان را به مطرح کردن فرضیه وجود یک شارژ الکتریکی در ماده تاریک وادار کرده است. تشعشعاتی با طول موج ۲۱ سانتی‌متر، توسط یک سری ستاره در ابتدای خلقت کیهان ساطع شد. زمان این رویداد، ۱۸۰ میلیون سال بعد از بیگ بنگ تخمین زده شده است. این تشعشعات در ادامه توسط هیدروژن سردی که در آن زمان در اطراف کیهان وجود داشت، جذب شدند.

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

وقتی وجود چنین تشعشعاتی در ابتدای سال میلادی گذشته توسط دانشمندان کشف شد، بر اساس نشانه‌های آن، مشخص شد هیدروژن جذب‌کننده آن در مقایسه با چیزی که دانشمندان تصور می‌کردند بسیار سردتر بوده است. بر اساس فرضیه متخصص فیزیک نجومی دانشگاه هاروارد، جولین مینیوز (Julian Muñoz)، ماده تاریک به واسطه شارژ الکتریکی آن، گرمای تمام هیدروژن فراگیرنده کائنات را تخلیه کرد، درست شبیه به یخ‌هایی که درون لیموناد قرار دارند.


آیا ذرات عادی می‌توانند به ماده تاریک تنزل پیدا کنند؟

نوترون‌ها، یکی از ذرات ماده با عمر محدود هستند. بعد از حدود ۱۴ دقیقه، یک نوترون، به یک پروتون، یک الکترون و یک نوترینو واپاشیده می‌شود. اما بر اساس دو آزمایش متفاوت، طول عمر‌های گوناگونی برای این فرآیند واپاشی به دست آمد، به طوری که اختلافی ۹ ثانیه‌ای بین آ‌ن‌ها وجود داشت.

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

ابتدای سال ۲۰۱۸، فیریک‌دان‌ها پیشنهاد کردند اگر یک درصد از زمان، برخی نوترون‌ها به ذرات تشکیل‌دهنده ماده تاریک واپاشیده شوند، یک نوع نابه‌سامانی پدید خواهد آمد. کریستوفر موریس (Christopher Morris) در آزمایشگاه Los Alamos National، به همراه تیم خود برای دریافت سیگنال‌هایی از ماده تاریک، نوترون‌ها را با دقت مورد تحقیق قرار داد، اما هیچ چیز خاصی رویت نشد. به عقیده آن‌ها، انواع دیگری از واپاشی ممکن است وجود داشته باشند که هنوز قادر به کشف آن‌ها نبوده‌ایم.


آیا ماده تاریک واقعا وجود دارد؟

ماده تاریک اسرارآمیزتر از چیزی است که تصور می‌کنید. گفته می‌شود این ماده، بیش از ۸۵ درصد کل کائنات را تشکیل می‌دهد، اما قادر به رویت آن نبوده و حتی از ماهیت، حقیقت، طبیعت و ساختار آن بی‌اطلاع هستیم! با توجه به مشکلاتی که دانشمندان در مسیر اثبات فرضیه‌های درباره ماده سیاه به آن برخورد کرده‌اند، یک سوال اساسی پدید می‌آید؛ آیا این ماده واقعا وجود دارد؟

بررسی ۱۱ سوال بی‌پاسخ درباره ماده تاریک؛ حقیقت اسرارآمیزترین ماده کائنات چیست؟

برای سال‌های متمادی، تعداد کمی از فیزیک‌دان‌ها پیشنهاد داده‌اند احتمالا نظریه‌های ما درباره گرانش اشتباه بوده‌اند، به همین دلیل نیرو‌های بنیادی در سطح وسیع، متفاوت‌تر از آن چه تا امروز تصور می‌شد رفتار می‌کنند. بر اساس این ادعا مدل MOND مطرح شده و وجود ماده تاریک رد می‌شود. طبق این دیدگاه، سرعت بسیار بالای ستاره‌ها و کهکشان‌ها که بیشتر از مقدار طبیعی و مورد انتظار است، از رفتار عجیب نیروی گرانش در ابعاد وسیع حاصل می‌شود.



دو شنبه 27 اسفند 1397برچسب:علم,کهکشان,فضا,سیاه چاله,کرم چاله,ماده تاریک,بشقاب پرنده, :: 11:44 ::  نويسنده : یوناتان

احتمالاً شما هم با شنیدن کلمه ویروس، به یاد بیماری‌های انسان می‌افتید. بیماری‌هایی که ما مدت‌ها است با آن‌ها دست به گریبان هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم درمان خاصی برای مقابله با آن‌ها پیدا کنیم. اما این مقاله قصد دارد نگاهی به نوع دیگری از ویروس‌ها بیندازد که مبتلا شدن به آن می‌تواند به‌اندازه یک بیماری، سخت و هزینه‌بر باشد.

ویروس‌های کامپیوتری در انواع مختلف و با عملکرد‌های متفاوت می‌توانند هر کاربری را گرفتار کنند. هرچند میزان امنیت در سیستم عامل‌های مختلف کامپیوتر متفاوت است، اما ویروس‌ها به‌طورکلی، تمامی سیستم عامل‌های محبوب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. فرقی ندارد شما یک لپ‌تاپ ویندوزی داشته باشید یا از مک بوک استفاده کنید. حتی سیستم عامل‌های امنی مثل لینوکس و کروم او اس هم از شر گرفتاری به ویروس‌های کامپیوتری در امان نیستند.

با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری آشنا شوید

ویروس‌های مشهور جهان کاربرد و عملکردی متفاوت دارند. با این حال گرفتار شدن به این ویروس‌ها در اغلب موارد از یک اشتباه ساده توسط کاربر شروع می‌شود. ایمیلی ناشناسی که باز می‌شود، فلش یو اس بی نا امنی که به پورت کامپیوتر متصل می‌شود یا آپدیت نبودن سیستم‌عامل و نرم‌افزار آنتی‌ویروس، از ساده‌ترین دلایل گرفتار شدن به ویروس‌های کامپیوتری هستند.

در ادامه شما را با مشهورترین و خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری جهان آشنا‌ها خواهیم کرد. ویروس‌هایی که هنوز ممکن است برای شما به‌عنوان یک کاربر کامپیوتر خطرناک باشند و هزینه‌های مادی و روحی زیادی را به همراه داشته باشند.

دوستت دارم (ILOVEYOU)

با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری آشنا شوید

سال ۲۰۰۰ بود که اولین نسخه از ویروس آی لاو یو، حملات خود را به ایمیل کاربران آغاز کرد. یک کد VBS ساده که به یک ایمیل نه چندان مشکوک افزوده می‌شد. کاربر بعد از کلیک کردن و دانلود کردن فایل افزوده شده به ایمیل، به آی لاو یو دچار و سیستم‌عامل غیرقابل استفاده می‌شد.

این ویروس به‌صورت خودکار ایمیلی را به پنجاه نفر دیگر از لیست مخاطبان کاربر ارسال می‌کند. بیش از ۱۰ درصد کامپیوتر‌های جهان به نسخه اول ویروس آی لاو یو مبتلا شدند. آی لاو یو حدود ۱۰ میلیارد دلار خسارت جبران‌ناپذیر را به کامپیوتر‌های شخصی تحمیل کرده است.

شاید با خودتان فکر کنید که پس از نزدیک به ۲۰ سال این ویروس باید از سیستم‌های کامپیوتری حذف‌شده باشد. نکته جالب این است که هنوز کاربرانی هستند که به نسخه اولیه ویروس آی لاو یو گرفتار می‌شوند. علاوه بر این صد‌ها نسخه جدیدتر و قدرتمندتر از این ویروس ساخته شده که باعث شده آی لاو یو و همه فرزندانش در صدر لیست حملات ویروسی جهان قرار بگیرند.

راه مقابله با آی لاو یو بسیار ساده است. یک سیستم‌عامل آپدیت شده ویندوز ۱۰، مک، کروم او اس و یا هر لینوکسی با کرنل بالاتر از نسخه ۳، به‌راحتی می‌توانند با این ویروس مشهور مقابله کنند. البته هنوز ساده‌ترین راه مقابله، باز نکردن ایمیل‌هایی است که به نظر شما مشکوک می‌آیند.


ایجنت بی تی زد (Agent.BTZ)

با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری آشنا شوید

درصورتی‌که از کاربران کامپیوتر‌های شخصی با سیستم‌عامل ویندوز باشید، غیرممکن است که با بی تی زد آشنایی نداشته باشید. البته اغلب کاربران این ویروس را با نام فایل استفاده شده در آن یعنی AUTORUN. INF می‌شناسند. این ویروس که توسط زبان اسمبلی نوشته شده با استفاده از یک فایل سیستمی DLL کامپیوتر شما را آلوده می‌کند.

نسخه‌های جدیدتر ویندوز مثل ویندوز ۸ و ویندوز ۱۰ دیگر به این ویروس مبتلا نمی‌شوند البته نباید فراموش کنیم که کاربران زیادی هنوز از نسخه‌های قدیمی ویندوز مثل ۷ و XP استفاده می‌کنند.

ویروس بی تی زد می‌تواند به‌راحتی از طریق اتصال یو اس بی یا بلوتوث به کامپیوتر شما متصل شود. این ویروس علاقه بسیار زیادی به پاک کردن اطلاعات کاربران دارد. بازیابی اطلاعات بعد از آلوده شدن به ایجنت بی تی زد بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

بهترین پیشنهاد برای مقابله با این ویروس، به‌روزرسانی سیستم‌عامل ویندوز به نسخه ۱۰ است. درصورتی‌که به استفاده از ویندوز قدیمی اصرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم که آنتی‌ویروس خود را همیشه آپدیت نگه دارید، چون هکر‌هایی هستند که به بهبود و به روز رسانی این ویروس مشغول‌اند و ممکن است نسخه جدیدی از AUTORUN. INF شما را گرفتار کند.


کانفلیکتر (Conficker)

با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری آشنا شوید

کانفلیکتر یکی از ویروس‌های خطرناک کامپیوتری است که کمتر برای کاربران عادی شناخته شده است. نسخه اصلی این ویروس که در سال ۲۰۰۸ طراحی شده، به سرور‌های مختلف اینترنتی حمله می‌کند و آن‌ها را به تنظیمات اولیه باز می‌گرداند.

نسخه‌هایی از این ویروس البته به کامپیوتر‌های شخصی نیز حمله می‌کنند که خصوصیات بارز آن در این حملات غیرفعال کردن سیستم آنتی‌ویروس کامپیوتر است. متأسفانه حتی آپدیت کردن آنتی‌ویروس برای مقابله با کانفلیکتر کافی نیست و این ویروس در اغلب موارد به پیروزی می‌رسد و کاربر را مجبور می‌کند که اطلاعات روی هارد درایو یا SSD را برای همیشه پاک کند.

در سال ۲۰۰۹ مایکروسافت از کاربران خود خواست تا در صورتی که از سازنده این ویروس اطلاعاتی دارند، به این شرکت اعلام بکنند. دو جایزه ۱۰ و ۱۵ هزار دلاری نیز برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به دستگیری طراح این ویروس شود، تعیین شده است. جوایزی که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.


استاکسنت (Stuxnet)

با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری آشنا شوید

استاکسنت یکی از مشهورترین ویروس‌ها در ایران است. این ویروس که به نظر می‌رسد توسط رژیم صهیونیستی طراحی شده باشد، اهداف سیاسی خاصی را دنبال می‌کند. استاکسنت در سال ۲۰۰۹ برای حمله به سیستم انرژی هسته‌ای، امنیتی و دفاعی ایران طراحی شد. هرچند بعد از مدتی هکر‌های ایرانی از همین ویروس برای حمله به سیستم‌های آمریکایی استفاده کردند.

استاکسنت بیش از ۱۶ هزار کامپیوتر را در ایران و آمریکا آلوده کرده است. این ویروس که به صورت مخفیانه اطلاعات کاربران را می‌دزدد می‌تواند ماه‌ها و سال‌ها در سیستم‌های کامپیوتری نفوذ کند. البته کامپیوتر‌های حساس دولتی در ایران و آمریکا خیلی زود با این ویروس مقابله کردند، اما کامپیوتر‌های شخصی حتی با گذشت بیش از ۱۰ سال ممکن است هنوز به این ویروس آلوده باشند.


باج افزار گندکرب (Gandcrab Ransomware)

با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری آشنا شوید

یکی از مشهورترین باج افزار‌های دنیا گندکرب نام دارد. این ویروس از طریق وب‌سایت‌های آلوده یا ایمیل به کامپیوتر‌های شخصی نفوذ می‌کند و به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد. پس‌ازاینکه اطلاعات کافی جمع‌آوری شد، رمزگذاری فایل‌های کامپیوتر آغاز می‌شود.

تمامی فایل‌های پسوند GDCB. می‌گیرند و سیستم بعد از مدتی غیرقابل استفاده می‌شود. پس از آن یک فایل برای کاربر ارسال می‌شود که حاوی درخواستی مالی برای بازگرداندن اطلاعات کاربر است. این مبلغ بار‌ها توسط کاربران پرداخت شده، چون پس از آلودگی، راهی مطمئن برای مقابله با این ویروس وجود ندارد.


پاندا بنکر (Trojan Panda Banker)

با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری آشنا شوید

پاندا بنکر از ویروس‌های جدید دنیای فناوری است که علاقه زیادی به دزدی اطلاعات بانکی دارد. این ویروس البته با توجه به قوانین ایران کار چندانی را از نظر مالی نمی‌تواند انجام دهد. هرچند حجم زیادی از اینترنت شما بعد از مدتی به ارسال اطلاعات این ویروس به سرور‌هایی خاص اختصاص خواهد یافت.

علاوه بر آن ممکن است نسخه‌هایی از پاندا برای دزدی اطلاعاتی مانند عکس‌های شخصی کاربران استفاده شود. موضوعی که باید آن را به شدت جدی گرفت. پاندا معمولاً از طریق لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد منتشر می‌شود. فایل‌هایی با پسوند exe, tmp, js, url و reg معمولاً تحت تأثیر این ویروس قرار می‌گیرند.


کویک (Kuik Adware)

با خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری آشنا شوید

کویک با تمامی ویروس‌هایی که تاکنون به آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم تفاوت دارد. این ویروس علاقه‌ای به پاک کردن فایل‌های شخصی ندارد و سیستم را هم از کار نمی‌اندازد. حتی دزدی اطلاعات نیز برای کویک بی‌ارزش است. بااین‌حال اگر این ویروس به کامپیوتر‌های شما راه پیدا کند، کار بسیار مشکلی برای حذف آن از سیستم کامپیوتر خواهید داشت.

کویک که راه فرار از آنتی‌ویروس‌ها را به خوبی بلد است، به فایل‌های مرورگر، فلش و پخش‌کننده‌های تصویری متصل می‌شود و پس از مدتی DNS کامپیوتر را تغییر می‌دهد. این تغییر DNS باعث می‌شود که در هنگام مرور اینترنت شما به وب سایت‌های تبلیغاتی ناشناس منتقل شوید. حتی وب‌سایت‌های آشنا مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و آمازون نیز در ظاهر به این ویروس دچار می‌شوند. هرچند در واقع چیزی که شما می‌بینید سایه‌ای از وب‌سایت‌های معروف دنیاست.

متأسفانه اغلب آنتی‌ویروس‌ها توانایی مقابله با این ویروس را ندارند و در پایان شما مجبور می‌شود که سیستم را به تنظیمات کارخانه برگردانید.


مقابله با حملات ویروسی

ویروس‌های جدید همیشه چند قدم از شرکت‌های سازنده سیستم عامل و آنتی‌ویروس جلوتر هستند. بااین‌حال هنوز هم استفاده از یک آنتی‌ویروس مطمئن و قدرتمند در سیستم‌عامل ویندوز، بهترین گزینه برای مقابله با حملات ویروسی و باج افزار است.

درصورتی‌که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید لازم نیست نرم‌افزاری جداگانه را برای مقابله با ویروس‌ها نصب کنید. ویندوز ۱۰ به‌صورت خودکار، آنتی‌ویروس شخصی مایکروسافت را روی این سیستم‌عامل فعال می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که به‌روزرسانی ویندوز و تمامی اپلیکیشن‌های دریافتی باید به‌صورت روزانه انجام شود. کوچک‌ترین کوتاهی در به‌روزرسانی سیستم‌های ویندوزی می‌تواند شما را به یکی از ویروس‌های اشاره شده در بالا گرفتار کند

اگر علاقه‌ای به آپدیت‌های روزانه و سنگین سیستم‌عامل ویندوز ندارید، می‌توانید به یکی از سیستم عامل‌های رایگان و سبک‌تر کوچ کنید. نسخه‌های مختلف لینوکس از جمله اوبونتو و مینت می‌تواند گزینه مناسبی برای بالا بردن امنیت کامپیوتر‌های خانگی باشد. به‌روزرسانی در لینوکس کم حجم‌تر است و البته دسترسی به فایل‌های سیستمی تنها برای چند اپلیکیشن خاص فراهم شده است.

سیستم‌عامل کروم گوگل هم می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای بالا بردن امنیت کامپیوتر‌های خانگی باشد. این سیستم‌عامل که در واقع یک مرورگر اینترنتی است برای کار‌های روزمره مانند دیدن فیلم و مرور اینترنت بسیار مناسب است. برخلاف ویندوز و لینوکس‌های سنتی‌تر، کروم اجازه دسترسی به فایل‌های سیستمی را به هیچ برنامه‌ای نمی‌دهد. این موضوع باعث شده که در عمل کروم بوک‌ها از امن‌ترین سیستم‌های کامپیوتری به‌حساب بیایند. هرچند استفاده از این سیستم‌عامل هنوز در ایران چندان محبوب نشده است.



دیگر خیلی از شهرهای ترکیه مثل استانبول و کوش آداسی و ازمیر و آنتالیا برای خیلی از ما ایرانی‌ها غربت نیست. نه تور لیدر می‌خواهیم نه راهنما. حتی تسلط آنچنانی به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی هم لازم نیست. همان چند....



ادامه مطلب ...


سفر به استانبول؛ شهر رنگ و موسیقی و غذا

 

استانبول برای بسیاری از ایرانی ها شهر خرید است و به این شهر توریستی و دیدنی و جذاب بیشتر به چشم یک مرکز خرید بزرگ نگاه می کنند. شاید این نوع نگاه و سفر به استانبول به قصد خرید، زیاد غیرطبیعی نباشد. وجود مراکز خرید متعدد و نمایندگی برندهای معتبر پوشاک جهان در این شهر، کیفیت بالای ....



ادامه مطلب ...


بی گمان آلبرت انیشتین، یکی از مشهورترین دانشمندان تاریخ است، تا جایی که مردم از اسم او به عنوان صفتی برای افراد باهوش و به عنوان مترادف کلمه نابغه استفاده می‌کنند؛ اما با وجود شهرت او در جایگاه یک دانشمند و آگاهی بسیاری از مردم درباره دستاوردهایش، کمتر کسی درباره پسر او ادوارد و سرنوشت تلخش می‌داند.
 
ماجرای پسر فراموش شده انیشتین که مبتلا به بیماری روانی بود!

ادوارد پسر همسر اول آلبرت به نام «میلِوا ماریچ» است. آلبرت همسر اولش را در دوران تحصیل در زوریخ شناخت، زیرا او تنها دختری بود که در انستیتو فیزیک زوریخ Zurich Polytechnic Institute در سال ۱۸۹۶ میلادی، فیزیک می‌خواند.

با وجود اینکه میلوا چهار سال از آلبرت بزرگتر بود، آلبرت عاشق او شد و در سال ۱۹۰۳ میلادی با هم ازدواج کردند و نتیجه ازدواج سه فرزند بود: لیزریل که به طور کلی از تاریخ محو شد و بعضی می‌گویند او از سوی کسی به فرزندخواندگی پذیرفته شد و برخی دیگر معتقدند او در سن پایین بر اثر یک بیماری از دنیا رفته است. هانز آلبرت و فرزند سوم ادوارد آلبرت که در ۲۸ ژانویه سال ۱۹۱۰ میلادی در زوریخ متولد شد. آلبرت کوچکترین پسرش را تِه تِه صدا می‌کرد که از کلمه فرانسوی Petit فرانسوی به معنای کوچک گرفته شده بود.
 
ماجرای پسر فراموش شده انیشتین که مبتلا به بیماری روانی بود!

بنا بر این گزارش، ادوارد در کودکی کاملا سالم نبود و سال‌های نخست زندگی اش را از اختلال در سلامتی رنج می‌برد و نمی‌توانست وقت زیادی را با خانواده و هم سن و سالهایش بگذراند.

آلبرت و میلوا در سال ۱۹۱۴ میلادی از یکدیگر جدا شدند. میلوا درباره جدایی اش گفت که آلبرت کارش را بر خانواده اولویت داده بود و برای نگهداری و تربیت فرزندانش وقت کافی نمی‌گذاشت. البته هانز آلبرت، پسر دیگر آلبرت انیشتین، حرف‌های مادرش را نادرست خوانده و گفته که پدرش هر روز چند ساعت به او و برادرش ادوارد می‌پرداخت و از آن دو نگهداری می‌کرد و مادرشان هم به انجام کار‌های خانه مشغول می‌شد.
 
ماجرای پسر فراموش شده انیشتین که مبتلا به بیماری روانی بود!

آلبرت پس از جدایی و ترک خانه برای پسرش ادوارد نگران بود و از آینده او ترس داشت. او در سال ۱۹۱۷ میلادی به یکی از دوستانش نامه نوشت و در این باره گفت: درباره حال فرزندم دچار نا امیدی شده ام، غیر ممکن است که او سلامتی اش را بازیابد و کاملاً رشد کند.

آلبرت تصمیم گرفت تا پسرش را به سفر‌های متعدد درمانی ببرد و برای بهبود او تمام تلاش خود را به کار بگیرد. ادوارد با بالا رفتن سنش به شعر، پیانو و روانشناسی پرداخت و مانند پدرش در دانشگاه زوریخ تحصیل کرد و می‌خواست روانشناس شود. او در یکی از نامه هایش نوشت: پدر مشهور داشتن خیلی سخت است، چون همیشه احساس می‌کنی که بی اهمیّت هستی!
 
ماجرای پسر فراموش شده انیشتین که مبتلا به بیماری روانی بود!

ادوارد نیز مثل پدرش عاشق زنی شد که از او بزرگتر بود، اما رابطه آن‌ها به شکل تراژدیکی به پایان رسید، ادوارد دچار مشکل روانی شده بود و در سال ۱۹۳۰ دست به یک خودکشی ناموفق زد. سپس پزشکان تشخیص دادند که او مبتلا به اسکیزوفرنی است. در آن دوران بیشتر اقدامات درمانی برای مبتلایان به اسکیزوفرنی دارای اثرات منفی و برعکس بود و روی بیان و توانایی‌های شناختی آن‌ها اثر می‌گذاشت. ادوارد در یک مرکز روانی تمام وقت تحت درمان قرار گرفت. انیشتین از تشخیص این بیماری متعجب نشد، زیرا که خاله ادوارد نیز دارای سابقه بیماری روانی بود.
 
ماجرای پسر فراموش شده انیشتین که مبتلا به بیماری روانی بود!

آلبرت انیشتین که اینک با همسر دومش السا زندگی می‌کرد، به خاطر بیماری روانی ادوارد بسیار غمگین بود. البته این تنها دلیل نگرانی آلبرت انیشتین نبود بلکه در اوایل دهه سی قرن بیستم، حزب نازی سلطه را به دست گرفت و آلبرت دیگر نمی‌توانست به فرهنگستان علوم پروس برلین، جایی که از سال ۱۹۱۴ میلادی در آنجا کار می‌کردد، بازگردد.

آلبرت در سال ۱۹۳۳ میلادی به ایالات متحده آمریکا گریخت. او می‌خواست ادوارد را نیز با خود به آمریکا ببرد؛ اما با توجه به ادامه وخامت حال روحی و روانی ادوارد نتوانست این کار را انجام دهد. به همین دلیل قبل از اینکه خود راهی امریکا شود به عیادت ادوارد رفت. آن‌ها پس این دیدار هرگز یکدیگر را ندیدند. سرانجام ادوارد در سال ۱۹۶۵ میلادی در ۵۵ سالگی بر اثر سکته مغزی از دنیا رفت و در مقبره هونگربرگ زوریخ به خاک سپرده شد.

ادوارد سه دهه از زندگی اش را در درمانگاه روانپزشکی دانشگاه زوریخ گذراند.


هرم از اشکال هندسی مرموزی است که در معماری باستان بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. جالب است که در دوره‌های گوناگون تاریخی در برخی از نقاط جهان که هیچ ارتباط جغرافیایی و فرهنگی با یکدیگر نداشته‌اند بنا‌های باستانی مشابهی ساخته شده است.
 
برخی معتقدند که این اهرام چیزی جز بنای یادبودی برای پادشاهان و یا مکانی برای انجام مراسم دینی نیستند، ولی برخی دیگر بر این باورند که این اهرامِ پراکنده در کل سیار زمین ماهیتی فرازمینی دارند و ساخت دست انسان نیستند. این دسته در پاسخ به این سؤال که دلیل ساخت چنین بنا‌های عظیمی چه بوده، می‌گویند که این سازه‌ها مانند آنتنی برای شبک انرژی سراسری جهان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و بشر در فن‌آوری انتقال انرژی به حدی از پیشرفت دست یافته بود که برای استفاده از انرژی موجود در اتمسفر سیار زمین، تنها به گیرنده‌هایی با فن‌آوری مشابه شارژر‌های بی‌سیم امروزی نیاز داشته است.
 
راز اهرام اسرارآمیز چین

قصد ما از نگارش این مطالب تأیید و یا رد این فرضیات نیست، بلکه فقط طرح مسئله و رسیدن به موضوع اصلی، یا همان اهرام پنهان چین است.

هم ما با شنیدن واژه‌های «هرم» یا «اهرام» ناخودآگاه به یاد مصر و اهرام معروف آن می‌افتیم؛ ولی در بسیاری از دیگر نقاط جهان از جمله آمریکای جنوبی، آسیای شرقی و حتی اروپا نمونه‌هایی از این سازه‌های اسرارآمیز کشف شده است.
 
اهرام ناشناخت چین طبق تحقیقاتی که تا کنون انجام شده آرامگاه‌های تاریخی هستند که در برابر آثار زمان و عوامل محیطی پابرجا باقی مانده‌اند.
 
راز اهرام اسرارآمیز چین
کتیبه‌ای از مصر باستان که شیئی شبیه به یک لامپ بزرگ را نمایش می‌دهد.
 
این سازه حیرت‌انگیز به صورت تصادفی توسط خلبان نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به نام جیمز گاسمن (james gaussman) در اواخر جنگ جهانی دوم کشف شد. او در هنگام بازگشت از یک مأموریت کمکی برای ارتش چین به سمت پایگاه خود در شهر آسام هندوستان بود که حین عبور از فراز شهر «شی‌آن» از دیدن هرمی عظیم در ارتفاع پایین و فاصله‌ای دور متحیر شد. او فرصت را غنیمت شمرد و مسیر خود را برای عکاسی تغییر داد تا عکس‌ها را به گزارش پرواز خود ضمیمه کند.

راز اهرام اسرارآمیز چین
راز اهرام اسرارآمیز چین
 
در سال ۱۹۴۷ خلبان آمریکایی دیگری مشتاق به کشف افسان هرم «سفید و عظیم» گاسمن شد و به قدر کافی بر فراز آسمان به این ساز اسرار‌آمیز نزدیک شد تا شخصاً به آن نگاهی بیندازد. او به صورت تخمینی ارتفاع این هرم را بیش از ۱۰۰۰ فوت برآورد کرد که در مقایسه با بزرگترین هرم از اهرام ثلاث مصر یعنی هرم جیزه با ۴۸۰ فوت از پایه تا رأس بسیار مرتفع‌تر بود.
 
راز اهرام اسرارآمیز چین
تصویر هرم سفید به کمک گرافیک رایانه‌ای بازسازی شده است.

هنوز هم این هرم ماورایی توسط مقامات چین به مثابه یک راز، به شدت حفاظت می‌شود و از چشمان کنجکاو تحقیقات بین‌المللی دور نگاه داشته می‌شود. با وجود چنین محدودیتی محقق آلمانی هارتویگ هاسدورف (hartwig hausdorf) که از تصویربرداری از ساز غول‌پیکر باستانی منع شده بود، کتابی در سال ۱۹۹۴ با عنوان «هرم سفید» منتشر کرد و جزئیات یافته‌های خود را در خصوص سایر سازه‌های قابل‌مشاهده در این منطقه ارائه داد، پس از آن بود که اشتیاق شدیدی برای کشف این گنج باستانی در جهان برانگیخت.

رمزگشایی یک حقیقت پنهان

کشور چین در سال ۲۰۰۰ به وجود حدود ۴۰۰ هرم در منطق شان‌چی در شمال شی‌آن صحه گذاشت. برخی از محققان این بازمانده‌های باستانی کوچکتر از «هرم سفید» را در زمر آرامگاه‌ها قرار دادند. در حالی که برخی از این سازه‌ها درحقیقت نیز به عنوان مقبره مورد استفاده قرار می‌گرفتند، برخی دیگر از محققان معتقد بودند که قدیمی‌ترین اهرام چین با اهداف اسرارآمیزتری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. هاسدورف حتی تأکید کرد که این سازه‌ها منشأ فرازمینی دارد.
 
راز اهرام اسرارآمیز چین

اما این اهرام چقدر قدمت دارند؟ در حالی که بسیاری این آثار را به هزاره‌های قبل نسبت می‌دهند، برخی دیگر معتقدند که این اهرام بسیار قدیمی‌ترند. با تحلیل یک عکس هوایی از یک دسته از اهرام در شرق شی‌آن، گراهام هانکاک (graham hancock) محقق تمدن‌های باستان دریافت که نحو قرارگیری آن‌ها با صورت فلکی جوزا مطابقت دارد. البته آنالیز‌های رایانه‌ای نشان دادند که این طرح‌بندی اهرام، صورت فلکی جوزا را در فصل بهار ۱۰۵۰۰ سال قبل از میلاد به نمایش می‌گذارد.

اکثریت اهرام متعلق به سلسل ژیای شرقی (۱۰۳۲-۱۲۲۷) در وضعیت خرابی شدید قرار دارند و بسیاری شکاف‌ها عمیقی برداشته‌اند و در معرض خطر فرو ریختن کامل قرار دارند. دائه ونژن (dai wenzhen) مدیر دفتر اداری مقبره‌ها در مصاحبه‌ای با آژانس خبری ژین‌هوا (xinhua) اعتراف کرد که کل مجموعه با خطر نابودی کامل مواجه است. با توجه به سخنان او اکثر مقبره‌های سلسل ژیا که در منطق نینگ‌ژیا (ningxia) مستقر هستند با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها می‌توانند «ویران» لقب گیرند. به گزارش ژین‌هوا ۲۵/۱ میلیون دلار برای ترمیم مقبره‌ها اختصاص یافته، اما این مبلغ تنها برای پیشگیری از فرسایش بیشتر کفایت می‌کند و این امر مصداقی بر پنهانکاری دولت چین است.

در حالی که ۲۰۷ مقبره و ۹ آرامگاه در نینگ‌ژیا به سختی گذر زمان را تاب آورده‌اند، اهرام ناشناس در شان‌ژی پایدارتر و پر‌ابهت‌تر باقی مانده‌اند. طبق برخی برآورد‌ها اکثر این ۴۰۰ سازه در شان‌ژی همزمان با سلطنت امپراطور ظالم سلسل چین شی هوانگ (۲۵۹-۲۱۰ قبل از میلاد) بنا شده‌اند تا سرپناهی برای میراث بارگاه امپراطوری او باشند.

راز هرم چین شی هوانگ

امپراطور چین شی هوانگ به عنوان اولین امپراطور قلمرو امروزی کشور چین جستجوی دیوانه‌وار راز جاودانگی معروف است. تب او برای دستیابی به افتخار، او را به خلق یکی از شگفتی‌های غیرمعمول و جاه‌طلبانه بر روی سیار زمین رهنمود ساخت: لشکر با ابهت سفالین تراکوتا (terracotta army) که از صفوفی نزدیک به یک مایل از سربازان و اسب‌ها و کالسکه‌های سفالی تشکیل می‌شود که نماد گارد بزرگ پادشاهی او هستند و از هرمی که طابوت امپراطور را در خود پنهان ساخته محافظت می‌کنند. طبق برخی برآورد‌ها این لشکر شامل بیش از ۷۰۰۰ سرباز، ۱۳۰ کالسک نظامی و ۵۲۰ اسب است. توجه به جزئیات این مجسمه‌ها چنان دقیق است که هیچکدام از پیکره‌ها به هم شباهتی ندارند، طوری که برخی اعتقاد دارند هر مجسمه از روی یک شخص واقعی از آن دوران ساخته شده است. میراث این پادشاه مستبد از زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ کشف شده، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. اما هنوز گنجین پنهان‌شده در داخل هرم محل ظن و گمان بسیاری است.
 
راز اهرام اسرارآمیز چین

با وجود پیدا شدن ارتش سفالینِ محافظ پادشاه هنوز تابوت پادشاه کشف نشده‌است. طبق اسناد باستانی چین (همان متونی که به باستان‌شناسان در کشف سربازان سفالین کمک کرد) تابوت پادشاه به همراه مقادیر عظیمی از طلا و جواهرات درون مقبره‌ای قرار دارد که سراسر گنبد مسی بالای آن با ستارگانی از جواهرات پوشیده شده و اطراف تابوت ماکتی عظیم از نقش چین طراحی و ساخته شده است؛ به این صورت که رود‌هایی از جنس جیوه در میان کوه‌ها جریان دارند. در متون باستانی آمده‌است که کارگران زنده درون مقبره محبوس شدند تا کسی از راز مقبره مطلع نشود. امپراطور چین تلاش کرد هرم زیرزمینی خود را به صورت یک نسخ برابر اصل از قلمرو چین بسازد.

در حال حاضر هرم امپراطور چین نزدیک به ۲۵۰ فوت ارتفاع دارد، اما گمان می‌رود که در زمان ساخت در ۲۲۰۰ سال پیش ۳۸۰ فوت ارتفاع داشته است. عرض پای هرم از شرق به غرب حدود ۱۱۳۰ فوت و از جنوب به شمال ۱۱۵۰ فوت طول دارد. به گفت دانشمندان دولتی چین امپراطور توج زیادی به دشوارسازی دسترسی به مأمن ابدی خود معطوف ساخته، به طوری که این هرم با خاک و گیاهان پوشیده شده و تمامی راه‌های ممکن به تالار اصلی مسدود شده‌اند. اما کدام عقل سلیمی چنان مقبره‌ای عظیم و جاه‌طلبانه‌ای بنا می‌کند و آن را با گیاهان می‌پوشاند تا از دیده‌ها پنهان بماند؟ از سوی دیگر تصاویر موجود از این اهرام حاکی‌اند که درختان روی اهرام نمی‌توانند قدمتی بیشتر از ۵۰ سال داشته باشند.
 
راز اهرام اسرارآمیز چین

با تمام این تفاصیل هنوز مشخص نیست که دولت چین به چه علتی این اهرام را مخفی ساخته است؛ آیا دانشمندان دولتی به راز حقیقی ساخت این اهرام پی برده‌اند؟ یا گمان دارند که با کشف اسرار این اهرام به قدرت ماورایی دست می‌یابند که امپراطور چین شی هوانگ را قادر ساخت کشور چین را برای اولین بار با وسعت امروزیش یکپارچه و متحد سازد.


 همه ما کم و بیش با فعالیت شرکت نتفلیکس آشنایی داریم. این شرکت چند سالی است که به مشهورترین شبکه تولید، جمع‌آوری و پخش آثار سینمایی و تلویزیونی تبدیل شده است. با استفاده از وب‌سایت و یا اپلیکیشن نتفلیکس می‌توانید تمامی برنامه‌های موردعلاقه خود را در یک جا و با پرداختی ماهیانه، در اختیار داشته باشید.

چگونه در ایران از نتفلیکس استفاده کنیم

پرداخت‌های نتفلیکس (Netflix) از ماهیانه ۸ دلار آغاز می‌شود و طرح‌های پیشرفته‌تر تا ماهیانه ۱۶ دلار افزایش می‌یابد. این مبلغ برای یک کاربر خارج از ایران بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. با پرداخت این مبلغ ناچیز کاربر می‌تواند به یک مجموعه کامل از فیلم‌های سینمایی و سریال دسترسی داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که سریال‌های شرکت‌های بزرگی مثل HBO و Amazon به‌ندرت روی شبکه اینترنتی نتفلیکس قرار می‌گیرد. این دو غول سینمایی و فناوری، به شبکه نتفلیکس نگاهی رقابتی دارند.

استفاده از نتفلیکس به صورت قانونی

استفاده از نتفلیکس در ایران و آن هم به صورت قانونی بسیار مشکل است. در حقیقت اگر به نحوی بتوانید به وب‌سایت نتفلیکس دسترسی داشته باشید و از محدودیت‌های داخلی بگذرید، این نتفلیکس است که به شما به‌عنوان یک کاربر ایرانی اجازه استفاده از این سیستم را نمی‌دهد.

از سوی دیگر پرداخت ماهیانه ۸ تا ۱۶ دلاری نتفلیکس ممکن است برای کاربران خارج از ایران ناچیز باشد، اما با مقایسه قیمت دلار در ایران متوجه می‌شویم که مبلغی بسیار زیاد را باید برای مشاهده و لذت بردن از فیلم‌ها و سریال‌های محبوبمان هزینه کنیم.

این موضوع البته تنها در مورد شرکت نتفلیکس صادق نیست و هردو شرکت آمازون و اچ‌بی‌او نیز محدودیت‌هایی مشابه دارند. در هر صورت اگر به پرداخت قانونی به این سه شرکت علاقه دارید، باید پیش از شروع کار، از یک حساب بانکی اینترنتی و بین‌المللی مثل PayPal و VisaCard بهره ببرید. شرکت‌هایی در ایران هستند که با هزینه‌هایی کم و بیش زیاد، این حساب‌های بانکی را برای شما راه‌اندازی کنند.

دانلود رایگان از نتفلیکس

استفاده غیرقانونی از محصولات دیجیتال بین‌المللی در کشورهای دیگر می‌تواند کاربر را سال‌ها به زندان بفرستد. اما ما در ایران و با توجه به شرایط موجود، به استفاده غیرقانونی از برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و حتی سیستم‌عامل‌های مختلف عادت کرده‌ایم.
بیشتر کاربران ایرانی سال‌ها است که از نسخه‌های غیرقانونی ویندوز استفاده می‌کنند. شرایطی که البته تقصیری را به سمت کاربر ایرانی نشانه نمی‌گیرد. ما در ایران وفق پذیری با شرایط شرکت‌های تولید کننده فناوری را یاد گرفته‌ایم و نتفلیکس، اچ‌بی‌او و آمازون نیز از این موضوع مستثنا نیستند.

ساده‌ترین راه برای دانلود محصولات نتفلیکس، استفاده از شبکه زیر زمینی تورنت است. تورنت‌ها فایل‌هایی هستند که به‌صورت غیرقانونی بین کاربران جابه‌جا می‌شوند. تورنت‌ها سرور مشخصی ندارند بلکه این کاربران هستند که فایل‌ها را میزبانی و منتقل می‌کنند. باید به این موضوع اشاره کنیم که استفاده از فایل‌های تورنت چندان امن نیست و ممکن است کامپیوتر شما را دچار مشکلاتی بکند.

چگونه در ایران از نتفلیکس استفاده کنیم

برای استفاده از سیستم تورنت باید از یک اپلیکیشن دانلود تورنت استفاده کنید. این برنامه‌ها در همه سیستم‌عامل‌های موجود، وجود دارند. دانلود فایل‌های تورنت حتی با استفاده از گوشی‌های هوشمند نیز ممکن است. پس از دانلود برنامه تنها لازم است در گوگل و در انتهای نام و عبارت مورد جستجو، از واژه Torrent استفاده کنید. پس از انجام این کار با ده‌ها وب‌سایت ارائه کننده فایل‌های تورنت روبرو می‌شوید.

وب‌سایت‌های ایرانی زیادی هستند که فایل‌های تورنت را از اینترنت دانلود کرده و با قیمتی کم و معمولاً حق عضویت ماهانه، به فروش می‌رسانند. این وب‌سایت‌ها آخرین گزینه کاربران ایرانی برای دانلود فیلم و سریال از نتفلیکس هستند.



ما به‌صورت روزمره در زمان سفر می‌کنیم. هر ثانیه و هر دقیقه‌ای که می‌گذرد معادل حرکتی آرام به سمت آینده است. بااین‌حال پرسش بزرگ این است که آیا ما می‌توانیم سرعت حرکت زمان را افزایش دهیم و یا گذر زمان را برای خودمان آن‌قدر کند کنیم که آینده، دور از دسترس نباشد؟

پیش از نگاه به حرکت در زمان باید به مفهوم زمان نگاهی بیندازیم. آیا زمان یک خط ثابت و در حرکت است؟ یا زمان از خطوطی موازی در کنار هم تشکیل شده که اتفاقاتی متفاوت را رقم می‌زنند. حتی فراتر از آن مفهوم زمان را می‌توان با خطوطی متقاطع نیز تعریف کرد. با بررسی هرکدام از این تعاریف، تعریفی جدید از سفر در زمان و سفر به آینده پدید می‌آید.

فیزیک‌دانان در سال‌های اخیر در موضوع سفر به گذشته نتوانسته‌اند به تعریفی واحد برسند. تعدادی از فیزیکدانان مشهور جهان، سفر به گذشته را امکان‌پذیر می‌دانند. تعدادی دیگر بر این باورند که سفر به گذشته با مفاهیم فلسفی، ذهنی و حتی جسمی زندگی انسان ناهماهنگ است. از سوی دیگر اغلب دانشمندان بزرگ علم فیزیک، شیمی، نجوم و پزشکی بر این باورند که سفر به آینده و دیدن زمانی فراتر از عمر طبیعی انسان، به‌زودی امکان‌پذیر خواهد شد.

سرعت نور

آیا سفر به آینده امکان‌پذیر است؟

یکی از مفاهیم اصلی سفر به آینده، استفاده از رسیدن و حرکت با سرعت نور، در فضایی خارج از کره زمین است. فیزیک‌دانان اعتقاد دارند که ساعت وقتی در سرعتی نزدیک به سرعت نور قرار بگیرد، کمی آرام‌تر حرکت می‌کند. یعنی اگر یک ساعت عقربه‌ای را در نظر بگیرید، در چنین موقعیتی فواصل شنیدن صدای تیک به مقداری ناچیز افزایش پیدا می‌کند.

یعنی اگر یک فضاپیما زمین را با سرعتی نزدیک به سرعت نور ترک کند و در بلند مدت با افزایش سرعت، به سرعت نور برسد، در چنین حالتی می‌تواند در مدت زمان ۴۰ سال، به مرکز شناخته‌شده جهان هستی برود و به زمین برگردد. فاصله‌ای معادل ۶۰ هزار سال نوری در ۴۰ سال و با سرعت افزایشی این فضاپیما طی شده است. نکته فوق‌العاده این است که در زمین ۶۰ هزار سال پشت سر گذاشته شده است. ۶۰ هزار سالی که برای این فضانورد تنها معادل ۴۰ سال از گذر عمر وی بوده است.

این موضوع را در نظر بگیرید که با فناوری‌های امروزی، چنین سفری امکان پذیر نیست. ما هنوز نتوانسته‌ایم فضاپیمایی با این خصوصیات تولید کنیم. نه سوخت مناسب سفری ۴۰ ساله و آن هم با سرعت نور در دسترس ما است و نه ما توانسته‌ایم راهی را برای ذخیره سازی مواد غذایی در این سفر طولانی کشف کنیم. با تمامی این توضیحات فیزیکدانان بر این باورند که چنین سفری در آینده امکان‌پذیر خواهد شد و سفر به آینده نیز دور از دسترس نیست.


جاذبه و زمان

آیا سفر به آینده امکان‌پذیر است؟

نظریه دیگری در مورد حرکت زمان در کنار نیروی جاذبه وجود دارد که می‌تواند روی مسیر خطی زمان تأثیر گذار باشد. دانشمندان بر این باورند که حرکت زمان در کنار نیروی جاذبه کندتر از فضایی است که در آن جاذبه وجود ندارد. حالا شما فضایی را در نظر بگیرید که به صورت کامل فاقد هرگونه جاذبه‌ای است.

چنین فضایی درست برعکس یک سیاهچاله عمل می‌کند. بر اساس این نظریه قرار گرفتن در یک فضای فاقد جاذبه می‌تواند سرعت حرکت زمان را افزایش دهد. در سمت مقابل قرار گرفتن در فضایی با جاذبه‌ای فراتر از زمین ممکن است توانایی خم کردن زمان را داشته باشد.

هرچند شواهد زیادی از وجود سیاهچاله‌ها با جاذبه‌ای بسیار قدرتمند وجود دارد، اثبات نظریه ذکر شده باز هم از دسترس انسان امروزی خارج است. هنوز وسیله‌ای ساخته نشده که بتوان با آن به نزدیکی یک سیاه‌چاله رفت. حتی اگر هم بتوانیم به چنین فاصله‌ای از یک سیاه‌چاله برسیم، امکان زنده ماندن در چنین جاذبه‌ای برای انسان وجود ندارد.

علاوه بر این حتی اگر بتوانیم این فضاپیما را اختراع کنیم و در این موقعیت سخت زنده بمانیم، مشخص نیست در فضای فاقد نور سیاهچاله چه چیزی پیش روی ما قرار دارد؟ آیا امکانات ارتباطی انسان در چنین موقعیتی کار می‌کند؟ پاسخ فیزیک‌دانان به این پرسش منفی است.


تقاطع زمانی

آیا سفر به آینده امکان‌پذیر است؟

مفهومی پیچیده‌تر از زمان وجود دارد که ممکن است بتواند سفر به آینده و گذشته را تا حدود زیادی ممکن کند. تعدادی از فیزیک‌دانان بر این باورند که زمان مفهومی خطی است، اما نه یک خط صاف و بدون بازگشت. این دانشمندان اعتقاد دارند که حرکت زمان شکلی مارپیچ دارد و ممکن است خط زمان دوباره از روی خودش عبور کند.

یک ریل قطار را در نظر بگیرید که قطاری بزرگ و با واگن‌هایی به اندازه بی‌نهایت از روی آن عبور می‌کند. حالا به این موضوع فکر کنید که این ریل در مکانی خاص می‌چرخد و دوباره به یک ایستگاه برمی‌گردد. در چنین حالتی دو بخش از قطار در این ایستگاه حضور دارند. واگنی که هنوز حرکت دورانی را طی نکرده و واگنی که این مسیر را پشت سر گذاشته است.

حالا مسافری را در نظر بگیرید که از واگن اول خارج می‌شود و به واگن دوم می‌رود. در این وضعیت مسافر مذکور مسیر دورانی ریل را تجربه نمی‌کند بلکه در مسیر ریل حرکتی سریع‌تر را انجام داده است. این موضوع می‌تواند حتی بر عکس باشد و کسی که یک بار مسیر دورانی را تجربه کرده، دوباره به این خط ریل بازگردد.

درصورتی‌که زمان را ریلی متقاطع و مارپیچ در نظر بگیریم، ممکن است بی‌نهایت ایستگاه تکراری در مسیر زمان وجود داشته باشد که بتوان با استفاده از این برخورد‌های زمانی، در مسیر زمان حرکت کرد. فراتر از آن ممکن است این ریل قطار در ایستگاه‌هایی به دو مسیر متفاوت برود و شخصی که مسیر شرق را انتخاب کرده است در ایستگاهی دیگر با مسیر غرب روبرو شود.

تقاطع زمانی مخالفان زیادی در جامعه فیزیک دارد، اما دانشمندان بزرگی مانند استیون هاوکینگ با ذهنی بازتر به این نظریه نگاه کرده‌اند و حرکت مارپیچی زمان را ناممکن نمی‌دانند. بسیاری از افراد تجربیاتی عجیب را از حرکت در زمان/مکان‌هایی متفاوت تعریف می‌کنند که با قوانین معمول دنیای ما اثبات پذیر نیست. آیا تجربیات متفاوت زندگی ما با حرکت مارپیچ زمان ارتباط دارد؟


اصحاب کهف

آیا سفر به آینده امکان‌پذیر است؟

همه ما داستان اصحاب کهف را شنیده‌ایم. این داستان که در قرآن هم ذکر شده است به گروهی از افراد می‌پردازد که به دلایلی به یک غار ورود می‌کنند، به خواب می‌روند و سیصد و نه سال بعد از خواب بیدار می‌شوند. در واقع این افراد با سالم ماندن به مدت سیصد سال، توانسته‌اند زمانی خارج از دایره زندگی خود را تجربه کنند. مفهومی که با سفر در زمان هماهنگی دارد.

به این موضوع فکر کنید که به جای اینکه هر روز صبح از خواب بیدار شوید، هر صد سال یک بار آینده را تجربه کنید. این تجربه شاید با سفر به زمانی که شما تا امروز به آن فکر کردید متفاوت باشد، اما نتیجه‌ای شبیه به حرکت در زمان را پدید می‌آورد.

چند دهه‌ای است که دانشمندان به خواب طولانی‌مدت انسان و یا حتی سالم نگه‌داشتن بدن انسان پس از مرگ فکر می‌کنند. مفهوم مرگ یک موضوع ثابت نیست و می‌تواند با گذر زمان تغییر کند. در گذشته کسی که نفس نمی‌کشید را مرده فرض می‌کردند. پزشکان با پیشرفت علم متوجه شدند که قطع تنفس به معنای مرگ نیست و راه‌هایی برای احیا انسان وجود دارد. در دنیای امروزی مرگ کامل مغزی را به‌عنوان مرگ می‌شناسند. تعریفی که ممکن است در آینده‌ای نزدیک تغییر کند و راه احیا برای مرگ کامل مغزی نیز کشف شود.

با چنین کشفیاتی تمامی مرگ‌های پیشین زیر سؤال می‌رود. در واقع فردی که در گذشته به خاطر قطع شدن نفس یا ایست قلبی مرده فرض شده، با مفاهیم امروزی زنده بوده و به دلیل نبود دانش کافی از زندگی حذف شده است. این نبود دانش کافی در مورد مرگ می‌تواند باور امروزی ما به مرگ را نیز زیر سؤال ببرد. آیا می‌توان بدن انسان را تا زمان پیشرفت لازم پزشکی در فضایی خاص زنده نگه داشت؟ پاسخ بله است.

آیا سفر به آینده امکان‌پذیر است؟

علم سرمازیستی (Cryonics) دانشی نوپا و تازه است که باور دارد امکان سالم نگه‌داشتن بدن انسان پس از مرگ امروزی وجود دارد. در این علم و در پروسه‌ای سخت، بدن انسان در دمایی پایین نگهداری می‌شود تا بتوان در آینده و پیشرفت علم پزشکی، عمل احیا فرد سرمازیست انجام شود. در این عمل حساس که نیاز به سرعت عمل بسیار بالا دارد، خون انسان با مواد شیمیایی نگه‌دارنده جایگزین می‌شود.

تاکنون حدود ۳۰۰ نفر در شرایط سرمازیستی قرارگرفته‌اند، اما آزمایش احیا فرد سرمازیست بر روی انسان انجام نشده است. در واقع هیچ انسانی بعد از انجام این پروسه به زندگی برگردانده نشده. نکته مثبت این است که دانشمندان توانسته‌اند مغز خرگوش را کاملاً منجمد کنند و دوباره به شرایط عادی برگردانند. به نظر می‌رسد حافظه بلندمدت این خرگوش دچار اختلالات قابل‌مشاهده نشده است که می‌تواند خبری فوق‌العاده برای افرادی باشد که قصد دارند آینده‌ای دور را با داستانی شبیه به اصحاب کهف تجربه کنند.


خواب روشن

آیا سفر به آینده امکان‌پذیر است؟

خواب روشن که از آن با نام رؤیای صادقه نیز یاد می‌شود، به خواب و رؤیایی گفته می‌شود که در آن فرد حادثه‌ای از آینده را در خواب تجربه می‌کند. این موضوع با دژاوو که از نظر پزشکی اثبات شده تفاوت دارد. بسیاری از افراد تجربیاتی از پیش‌بینی آینده را در خواب مشاهده کرده‌اند. این تجربیات در حدی است که حتی دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است مغز انسان تنها لایه‌ای قابل لمس از واقعیت باشد.

از نظر فیزیکی فوتون‌ها وقتی از هم دور می‌شوند هم رابطه خود را با هم حفظ می‌کنند. رابطه‌ای که سرعتی ۱۰ هزار برابر بیشتر از سرعت نور دارد. این کشفیات نشان می‌دهد که مفهوم فواصل زمانی و مکانی ممکن است با هر چیزی که ما تاکنون دیده‌ایم تفاوت داشته باشد. آیا ما وقتی یک خواب روشن را تجربه می‌کنیم به آینده سفر کرده‌ایم؟ یا بدنی که خواب روشن را تجربه کرده در گذشته خود قرار دارد؟ خواب روشن بدون شک یکی از مفاهیم ناشناخته در موضوع سفر در زمان به حساب می‌آید.

برای شخص من هرچقدر سفر به گذشته ناملموس و دست نیافتنی به نظر می‌رسد، سفر به آینده باورپذیر است. سفری که ممکن است با پیشرفت علم فیزیک و مکانیک رخ دهد یا با کشفیاتی فوق‌العاده در علم پزشکی. علاوه بر این همه ما مشاهداتی در زندگی روزمره و کوتاه خودمان داشته‌ایم که کم‌وبیش با قوانین اثبات‌شده علمی هماهنگ نیست.



 پدر هر کس از دید او بهترین پدر دنیاست. به همین دلیل خیلی‌ها دوست دارند نه تنها برای هدیه روز پدر بلکه به مناسبت‌های مختلف بهترین کادو را به پدر یا پدربزرگ خود بدهند. حالا که چند روزی بیشتر تا روز پدر نمانده بر آن شدیم تا در این مطلب چند پیشنهاد برای هدیه روز پدر به شما بدهیم.

راهنمای خرید هدیه روز پدر

ار آنجاییکه آخر سال است و احتمالا درگیر کار و خرید و نظافت هستید و وقت کافی برای خرید رفتن ندارید. پیشنهاد می‌کنیم از خرید اینترنتی استفاده کنید. تا هم در وقت صرفه جویی کرده باشید و هم انواع و اقسام مدل‌ها را یک جا ببینید و راحت‌تر انتخاب کنید.

ساعت مچی مردانه

ساعت مچی یکی از اکسسوری‌هایی است که تقریبا همه آقایان از آن استفاده می‌کنند. ساعت مچی انواع مختلفی دارد از اسپورت تا رسمی و کلاسیک. کرنومتر دار و با بند‌های چرم یا ساده. اگر نمی‌دانید که ساعت بند چرمی را انتخاب کنید یا بند فلزی، بهتر است به تیپ و استایل و سلیقه پدرتان توجه کنید و تصمیم درست را بگیرید.

راهنمای خرید هدیه روز پدر


کتانی ورزشی

اکثر پدر‌ها عاشق پیاده روی هستند. مخصوصا پدر‌های سن بالاتر و بازنشسته که برای گذراندن اوقات فراغتشان با رفقا به پارک می‌روند، حتما به یک جفت کتانی راحت و سبک نیاز دارند. پس می‌توانید با خرید کتانی ورزشی و مناسب آن‌ها را خوشحال کنید.

راهنمای خرید هدیه روز پدر


ست کیف و کمربند و جاسوئیچی چرم

ست چرم یکی از گزینه‌های مناسب برای هدیه به پدران در هر سنی است. کیف پول و کمربند را همه نیاز دارند و با هدیه گرفتن آن خیلی خوشحال خواهند شد.

راهنمای خرید هدیه روز پدر


لباس عید

امسال روز پدر با آخرین روز از سال مصادف شده و شما می‌توانید به پدرتان در خرید لباس عید کمک کنید. امروزه پدر‌ها کمتر به فکر لباس عید برای خودشان هستند و تمام تلاششان را می‌کنند که هزینه خرید لباس‌های عید اعضای خانواده را تامین کنند. پس شما می‌توانید با خرید یک پیراهن مردانه شیک، یک شلوار پارچه‌ای و یا یک کفش چرم و شیک به عنوان هدیه روز پدر، پدرانتان را خوشحال کنید.

راهنمای خرید هدیه روز پدر


هدیه‌های ارزان‌تر

اگر پول کافی برای خرید هدیه روز پدر ندارید ما به شما لباس‌های کاربردی و ارزان قیمت‌تر را پیشنهاد می‌کنیم. مثلا زیر پوش‌ها و جوراب‌های نو به پدرتان هدیه دهید و زیر پوش‌ها و جوراب‌های کهنه را دور بریزید. نگران نباشید پدر‌ها با این هدیه هم بسیار خوشحال خواهند شد.

راهنمای خرید هدیه روز پدر


لوازم شخصی برای پدر‌های با سلیقه

ماشین ریش تراش و کرم بعد از اصلاح و یا یک ست کامل اصلاح از جمله لوازمی است که همه آقایان نیاز دارند. حالا اگر پدرتان به اصلاح صورت خود خیلی اهمیت می‌دهد و سلامت و زیبایی پوستش از دغدغه‌های همیشگی اش هست چه بهتر که با هدیه دادن ست اصلاح او را غافلگیر کنید. اگر پدر سختگیری دارید هم به برند ماشین ریش تراش دقت کنید و هم به تعداد کارهایی که می‌تواند انجام بدهد.

راهنمای خرید هدیه روز پدر


عطر و ادوکلن

بخشی از خوش‌پوشی آقایان به بوی ادوکلن‌شان برمی‌گردد. اگر پدرتان یک عطر خاصی را استفاده می‌کند همان عطر را تهیه کنید، ولی اگر پدری تنوع طلب دارید عطری جدید را برایش انتخاب کنید. بیشتر آقایان عطر‌های تلخ یا گس خنک را ترجیح می‌دهند.

راهنمای خرید هدیه روز پدر


ابزار سلامت برای پدر‌های سن بالا

پدر‌ها وقتی کمی پا به سن می‌گذارند روی سلامتی‌شان وسواس بیشتری پیدا می‌کنند. به محض این که سرشان گیج می‌رود یا دست‌شان درد می‌گیرد نگران می‌شوند که نکند قند یا فشارشان بالا رفته باشد. طبیعی هم است که بیشتر مراقب خودشان باشند. شما به جای مراجعه مدام به پزشک برای گفتن فشار یا قندخون حالا می‌توانید همه این‌ها را در خانه‌تان داشته باشید. دستگاه فشار خون یا تست قند خون می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

راهنمای خرید هدیه روز پدر


هدیه‌ای برای پدر‌های عشق ماشین!

نگران نباشید! نمیخواهیم خرید ماشین را به شما پیشنهاد دهیم. البته اگر پول خرید ماشین را دارید که حرفی نیست، ولی اگر پولتان به ماشین نمی‌رسد. لوازم جانبی آن را امتحان کنید، لوازمی مثل صندلی‌های جمع و جور سفری، جعبه کمک‌های اولیه، جای سی دی موسیقی، دستمال مرطوب ویژه خودرو و یا بوگیر خودرو و ...

راهنمای خرید هدیه روز پدر


جعبه ابزار برای پدر‌های فنی

در این که پدر‌ها عاشق تعمیر وسایل خانه هستند هیچ شکی نیست. اما اگر ابزار تعمیرات آن‌ها قدیمی و فرسوده شده می‌توانید جعبه ابزاری پر از ابزار و وسایل ضروری برایشان تهیه کنید تا با شوق و ذوق بیشتری به تعمیر وسایل خانه بپردازند. قطعا مادرتان هم کلی دعایتان می‌کنید!

راهنمای خرید هدیه روز پدر


کتاب و فیلم برای پدر‌های فرهنگی

اگر پدرتان اهل مطالعه است و کتابخانه‌ای پر از کتاب‌های مختلف در خانه دارد. حتما خوشحال می‌شود اگر چندین کتاب جدید هم از فرزندانش هدیه بگیرد. کتاب‌های داستانی و یا کتاب‌های تاریخی از کتاب‌هایی است که پدر‌ها از آن‌ها استقبال می‌کنند. پس با توجه به سلیقه پدرتان بهترین کتاب‌ها را برایش انتخاب کنید. علاوه بر کتاب می‌توانید فیلم و یا آلبوم موسیقی‌های قدیمی وسنتی خاطره انگیز را هم برایش در نطر بگیرید.

راهنمای خرید هدیه روز پدر


لوازم ورزشی برای پدران ورزشکار

خرید وسیله ورزشی مثل تردمیل از آن هدیه‌های عمر است. نه فقط به خاطر قیمتش که بیشتر به دلیل کارآیی که دارد. پدر‌ها کمتر فرصت ورزش دارند و از آن مهم‌تر کمتر علاقه دارند که به باشگاه بروند. هوای بیرون هم که نیمی از سال کثیف است. چه بهتر که در خانه برای سلامت‌شان وسیله ورزش مهیا کنیم. تردمیل، دوچرخه ثابت و میله بارفیکس گزینه‌های خوبی هستند.

راهنمای خرید هدیه روز پدر


گوشی موبایل و لوازم جانبی

در گذشته پدر‌ها خیلی اهل تکنولوژی نبودند، اما امروزه اکثرا در کانال‌ها و گروه‌های مختلف عضو هستند و با گوشی موبایل با بقیه اعضای خانواده ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین در این روز‌ها داشتن یک گوشی موبایل ضرورت محسوب می‌شود. یک گوشی هوشمند که کاربری ساده‌ای داشته باشد یک هدیه خوب برای پدران می‌تواند باشد. اگر پول کافی برای خرید گوشی را ندارید می‌توانید لوازم جانبی هم تهیه کنید. لوازم جانبی کاربردی مثل پاور بانک، قاب گوشی، هندزفری و....

راهنمای خرید هدیه روز پدر

این کالا‌ها تنها پیشنهاد‌هایی بود برای اینکه بتوانید راحت‌تر و سریع‌تر هدیه روز پدر را انتخاب کنید. البته آن چیزی که هدیه را ویژه می‌کند عشق و محبتی است که موقع انتخاب هدیه و تقدیم کردن آن نثار پدران‌تان می‌کنید.



فرهاد مجیدی قادیکلایی مشهور به فرهاد مجیدی (زاده 13 خرداد 1355) بازیکن فوتبال اهل ایران است که در 7 آبان 1392 در باشگاه استقلال تهران از دنیای فوتبال کناره گیری کرد. وی سابقه بازی در باشگاه های بهمن کرج، راپیدوین اتریش، الوصل امارات، العین امارات، الاهلی امارات، النصر امارات و الغرافه قطر را دارد.

از باشگاه ها تا خداحافظی فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدی دوران فوتبال خود را با تیم فوتبال صنایع پارچین که محل زندگی خود و کار پدرش در آنجا بود شروع کرد. نخستین تیم رسمی که فرهاد مجیدی در آن بازی کرد، تیم جوانان کشاورز بود. او بعد از مدتی بازی در این تیم به جوانان بهمن پیوست. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به طور قرضی برای بازی در مسابقات استانی به تیم پارچین بازگشت. بعد از 8 ماه حضور قرضی در تیم پارچین تیم بهمن بار دیگر خواستار او شود و دوباره به این تیم بازگشت.

عکس فرهاد مجیدی

بیوگرافی کامل فرهاد مجیدی پیشکسوت استقلال

مجیدی در 2 فصل حضور خود در بهمن کرج 7 گل برای این تیم به ثمر رساند. در تیر ماه سال 76 مجیدی که تنها 20 سال داشت مورد توجه تیم استقلال تهران قرار گرفت و از تیم بهمن به استقلال تهران پیوست.

استقلال تهران

مجیدی در اولین فصل حضور خود در استقلال تهران همراه با این تیم قهرمان لیگ آزادگان در فصل 77–76 شد. در فصل بعد حضور خود در این تیم به نایب قهرمانی جام باشگاه های آسیا، نایب قهرمانی جام حذفی، و همچنین نایب قهرمانی لیگ آزادگان دست یافت. بعد از بازی جنجالی استقلال تهران و فجر سپاسی در شیراز و محرومیت چند جلسه ای که نصیب وی شد، مجیدی راهی اتریش شد و به تیم راپید وین پیوست.

راپید وین

او در نیم فصل دوم در 12 بازی برای تیم راپید وین به میدان رفت و 4 گل هم به ثمر رساند. مجیدی با پایان فصل 2000–1999 لیگ اتریش بار دیگر به استقلال برگشت.

فرهاد مجیدی راپیدوین

فرهاد مجیدی در راپیدوین

استقلال تهران

در سال 1379 و پس از بازگشت از اتریش مجیدی در 6 بازی برای استقلال به میدان رفت و پس از مدت کوتاهی با پیشنهاد الوصل راهی کشور امارات شد.

الوصل امارات

پس از پیوستن این بازیکن ایرانی به الوصل، تلویزیون دبی اسپرت در گزارشی، حضور مجیدی در این تیم را یکی از عوامل افزایش طرفداران الوصل دانست.او در 5/5 فصلی که الوصل را همراهی کرد 68 گل در لیگ امارات و 40 گل در جام حذفی، جام اتحادیه و22گل در رقابت های دیگر جام خلیج فارس به ثمر رساند و به یکی از برترین گلزنان تاریخ الوصل تبدیل شد. در آوریل سال 2003 مجیدی به صورت قرضی از الوصل به تیم العین امارات پیوست تا این تیم را در لیگ قهرمانان آسیاهمراهی کند.

فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدی

العین امارات

او در بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا 03-2002 در مقابل دالیان چین در حالی که العین 4–2 از حریف خود عقب بود و با این نتیجه بازی به وقت اضافی کشیده می شد، در دقیقه 83 گلزنی کرد تا العین فینالیست شود و با پیروزی در مقابل تروساسانا تایلند در فینال این مسابقات، همراه با العین قهرمان لیگ قهرمانان آسیا 03-2002 شود. پس از حضور قرضی در العین امارات، مجیدی به الوصل امارات بازگشت و در نیم فصل دوم از فصل 2006–2005 امارات این بار به صورت قرضی با قرادادی چهارماهه از الوصل به الاهلی امارات پیوست.

الاهلی امارات

مجیدی در الاهلی موفق به زدن 6 گل شد. او در تک مسابقه ای که برای تعیین قهرمان لیگ امارات بین الاهلی و الوحده انجام می شد و در پایان منجر به پیروزی چهار بر یک الاهلی شد، گل دوم این تیم را به ثمر رساند و نیز یک پاس گل و پنالتی در این بازی گرفت تا همراه با الاهلی قهرمان لیگ امارات شود.بعد از قهرمانی با الاهلی در خرداد سال 85 با قراردادی 2 ساله به تیم النصر امارات پیوست.

فرهاد مجیدی

مربی گری فرهاد مجیدی

النصر امارات

مجیدی که با قراردادی دو میلیون دلاری به این تیم پیوسته بود بعد از یک نیم فصل حضور در النصر به صورت قرضی بار دیگر راهی الاهلی امارات شد.پس از اتمام قرارداد قرضی وی با الاهلی در حالی که یک سال دیگر با النصر قرارداد داشت، قرار داد مجیدی فسخ شد و او در تابستان سال 86 برای سومین بار به استقلال بازگشت.

استقلال تهران

مجیدی در بازگشت مجدد خود به استقلال موفق شد به همراه این تیم قهرمانی در جام حذفی 87–86 و قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران 88–87 را بدست آورد. او در پایان نیم فصل 91–90 لیگ ایران با قراردادی چهارماهه به تیم الغرافه قطر پیوست.پرویز مظلومی که در آن زمان مربی استقلال بود معتقد بود جدایی فرهاد مجیدی در نیم فصل باعث ناکامی استقلال در کسب مقام قهرمانی لیگ برتر ایران در پایان فصل 91–90 بوده است.

الغرافه قطر

وی در 4 ماه حضور خود در این تیم در 22 بازی که انجام داد 7 بار موفق به گلزنی شد و به همراه الغرافه به قهرمانی جام حذفی باشگاه های قطر دست یافت. مجیدی در پایان این دیدار با پرچم ایران در جشن قهرمانی الغرافه شرکت کرد.

فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدی در میان هواداران استقلال

خداحافظی با فوتبال و بازگشت دوباره

مجیدی پس از جدایی از الغرافه قطر و به رغم پیشنهادهایی که از باشگاه راه آهن،مس کرمان، ذوب آهن، پرسپولیس، ملوان و تراکتورسازی داشت، در7 مهر 1391 با انتشار نامه ای، خداحافظی خود با دنیای فوتبال را اعلام کرد. اما 81 روز پس از خداحافظی از فوتبال، در بامداد 28 آذر 1391 با قراردادی 1/5 ساله بار دیگر به استقلال پیوست. و سرانجام در تاریخ 7٫8٫92 هجری شمسی در بازی استقلال مقابل مس کرمان در دقیقه 88 بازی بعد از تعویض با نیکبخت واحدی به آغوش امیر قلعه نویی رفت و پس از دور افتخاری و بوسیدن چهار گوش مستطیل سبز رسماً از دنیای بازیگری فوتبال وداع کرد. او پس از خداحافظی در کلاس های مربیگری درجه C در انگلستان شرکت کرد.

خاطره جالب از فرهاد مجیدی

مجسمه های مادرم را شکستیم دوست دارم 2 برابر زمان بازیگری ام در مربیگری موفقیت کسب کنم. از بچگی همیشه همین طور بودم. یادم هست مادرمان به من و فرزاد می گفت بروید تو اتاق درس بخوانید اما می رفتیم و با جوراب توپ درست می کردیم و فوتبال بازی می کردیم. من عاشق مجید نامجومطلق بودم و به خاطر او پیراهن شماره 7 را پوشیدم. فرزاد هم عاشق شاهین بیانی بود. خلاصه با هم تک به تک بازی می کردیم و من در حین بازی گزارش هم می کردم. یادش به خیر کلی مجسمه هایی که مادرم خودش آنها را درست می کرد را می شکستیم. مادرم خودش کلاس می رفت و مجسمه درست می کرد.

دربی 2-3 با هتریک ایمون زاید

 صحبت از دربی شد باید بگویم 4 پیروزی پیاپی خاطره بسیار خوبی بود ولی در آن دربی 2-3 من قطر بودم. اواسط بازی به فرزاد گفتم دربی چند چند است که گفت 2 تا زده ایم و چند تا هم نزده ایم. خوشحال شدم و با خیال راحت رفتم دوش گرفتم اما وقتی برگشتم، فرزاد گفت 2-3 باختیم که کلی شوکه شدم. گفت تو 10 دقیقه 3 تا خوردیم… به هر حال فکر می کنم قسمت بود.

افتخارات فرهاد مجیدی

افتخارات باشگاهی مجیدی

  • فرهاد مجیدی در جشن قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران 92–91
  • قهرمانی در جام آزادگان 77–76 به همراه تیم استقلال تهران
  • قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا 03-2002 به همراه تیم العین امارات متحده عربی
  • قهرمانی در لیگ امارات 2007–2006 به همراه تیم الاهلی
  • قهرمانی در جام حذفی 87–86 به همراه تیم استقلال تهران
  • قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 88–87 به همراه تیم استقلال تهران
  • قهرمانی در جام حذفی قطر 2012–2011 به همراه تیم الغرافه قطر
  • قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 92–91 به همراه تیم استقلال تهران

افتخارات فردی فرهاد مجیدی

برترین گلزن تاریخ لیگ آسیا در جمع بازیکنان ایرانی:

فرهاد مجیدی با به ثمر رساند 23 گل در ادوار مختلف مسابقات جام باشگاه های آسیا هم اکنون رکورد دار بهترین گلزن ایرانی در این مسابقات است.

نامزد دریافت جایزه بهترین بازیکن آسیا در سال 2010:

کنفدراسیون فوتبال آسیا نام وی را به عنوان یکی از نامزدهای بهترین بازیکن سال 2010 در لیست اولیه خود قرار داد.

تنها بازیکن فوتبال ایرانی دارای عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا 03-2002 به همراه العین 

دومین گلزن برتر تاریخ باشگاه استقلال تهران

جواد نکونام و فرهاد مجیدی

جواد نکونام و فرهاد مجیدی در تمرینات استقلال

مرتضی پاشایی و فرهاد مجیدی

مرحوم مرتضی پاشایی در کنار فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدی کاپیتان سابق استقلال

فتح الله زاده و فرهاد مجیدی

مدیر و مهاجم سابق باشگاه استقلال تهران

فرهاد مجیدی

مجیدی در تیم ملی



تو این مقایسه نتایج شاهین رو برای پرسپولیس حساب نکردم چون اکثر پرسپولیسیا باخت های شاهین به تاج رو به حساب پرسپولیس نمیارن که اگه شاهین رو همون پرسپولیس حساب کنید 7 برد به بردای استقلال تو دربی(البته اختلاف بردها رو حساب کردم) اضافه میشه و البته 3 قهرمانی و 6 نایب قهرمانی جام باشگاههای تهران و 5 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی جام حذفی باشگاههای تهران به پرسپولیس

جام باشگاههای تهران:
استقلال:۱۵ قهرمانی و ۷ نایب قهرمانی
پرسپولیس:۶ قهرمانی و ۴ نایب قهرمانی

جام حذفی باشگاههای تهران:
استقلال: ۴ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی
پرسپولیس: ۲ قهرمانی و ۱ نایب قهرمانی

لیگ تخت جمشید و ازادگان وقدس:
استقلال: 5 قهرمانی و 5 نایب قهرمانی
پرسپولیس: 7 قهرمانی و ۶ نایب قهرمانی

حذفی:
استقلال:۶ قهرمانی و 4 نایب قهرمانی
پرسپولیس: ۵ قهرمانی و ۱ نایب قهرمانی

لیگ برتر:
استقلال: ۳ قهرمانی و 4 نایب قهرمانی
پرسپولیس: 3 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی

جام باشگاه های آسیا و لیگ قهرمانان آسیا:
استقلال ۲ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی و 3 مقام سومی
پرسپولیس: 0 قهرمانی و 0 نایب قهرمانی و 2 مقام سومی

جام در جام آسیا:
استقلال: ---
پرسپولیس: 1 قهرمانی و 1 نایب قهرمانی

دربی:
استقلال 25 برد
پرسپولیس ۲۰ برد

بهترین رتبه در رنکینگ جهانی:
استقلال 55 جهانی
پرسپولیس: ؟؟؟؟

جمع کل جامها:
استقلال: 35 قهرمانی و 24 نایب قهرمانی
پرسپولیس: 24 قهرمانی و 13 نایب قهرمانی



 

آشنایی با دو ماده آهن ربایی, مواد آهن ربایی

در ماده آهن ربایی اول از ترکیب کبالت، منگنز و تیتیانیوم استفاده شده است

 

موادی که قابلیت آهن ربایی دارند از جمله موادی هستند که در صنعت کاربردهای وسیعی دارند. این عناصر بیشتر عناصر طبیعی هستند که معمولاً در طبیعت به نردت یافت می شوند و دسترسی به آن ها بسیار محدود است. اما دانشمندان اخیراً موفق به یافتن راهی با استفاده از مدل سازی کامپیوتری برای ترکیب عناصر مختلف و تولید مواد آهن ربایی شده اند.



ادامه مطلب ...


در این که چه کسی میکروسکوپ را اختراع کرده است نظرات متفاوت است اما همه ما در این که میکروسکوپ چشم ما انسان ها را به دنیای شگفت انگیز ناشناخته ها باز کرده است هم نظر هستیم.

 



ادامه مطلب ...


 

عوامل اصلی پیشرفت تکنولوژی, عوامل اصلی پیشرفت تکنولوژی اکنون

11 پیش بینی های ایلان ماسک درباره آینده تکنولوژی

 

ایلان ماسک مغز متفکر قرن و یکی از تاثیرگذارترین افراد دنیا در صنعت اتومبیل و هوافضا است. در این مطلب 11 پیش بینی ایلان ماسک درباره آینده تکنولوژی را بیان می کنیم. خطر جدی ربات های قاتل، ساخت جت های الکتریکی و زندگی بر روی مریخ تنها بخشی از چندین و چند پیش بینی ایلان ماسک درباره آینده هستند. 



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد